بررسی بودجههای حملونقل شهری در سومین نشست کمیسیون عمران تبریز
در سومین جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در سال پنجم شورای ششم، موضوعات مهمی درباره ساماندهی باراندازها و پایانههای بار، ایستگاههای بارحاشیهای و بودجههای مرتبط مطرح و بررسی شد.

#تبریز، روحالله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری، با اشاره به تکالیف بودجهای که باید مطالعه شود، اعلام کرد: بازار را نمیتوانیم تعطیل کنیم، اما تلاش داریم در این دوره محدود اقدامات موثری انجام دهیم. محدودهای برای پارک حاشیهای بار تعیین شده است.
وی افزود: ساماندهی بار در #شهرداری_تبریز تاکنون انجام نشده و مطالعات داخل شهر انجام گرفته است، اما برای اجرای مصوبات حوزه بار نیاز به دقت و ظرافت بیشتری داریم.
وی همچنین از انحلال معاونت حمل و نقل ترافیک در مناطق ابراز تاسف کرد و گفت: اگر این معاونت هنوز وجود داشت، مشکلات فعلی به وجود نمیآمد. ما بارها به مناطق مختلف مکاتبه کردهایم اما پاسخ موثری نگرفتهایم. تنها مناطق ۴ و ۱۰ کمی همکاری داشتهاند که آن هم کند است.
رشیدی پیشنهاد داد: برای کاهش حوادث، #پیامکهای_انبوه به مردم ارسال شود تا در مسیرهای بیآرتی تردد نکنند.
علیرضا نوای باغبان، عضو کمیسیون، نیز گفت: مطالعات جامع حمل و نقل انجام شده است و اگر موضوع بار در آن به درستی دیده نشده، میتوانیم مطالعه مستقلی داشته باشیم که حداقل یک سال طول میکشد. اگر این موضوع دیده شده است، باید تکمیل و اصلاح شود تا زمان از دست نرود و زودتر به نتیجه برسیم.
داوود امیرحقیان، دیگر عضو کمیسیون، ضمن تقدیر از سازمان بار و زحمات فعالان این حوزه اظهار کرد: باید از دل طرح جامع حمل و نقل موضوعات مختلف را استخراج کنیم. شهر ما ۲۴ ساعت پویا است و لازم است طرح جامع بازنگری و پس از آن طرح تفضیلی تهیه شود.
وی تاکید کرد که بودجه پیشنهادی باید دقیقتر بررسی شود و افزود: با ۷۲ میلیارد تومان نمیتوان مشکلات را حل کرد، باید درآمد و هزینهها به دقت مطالعه شود.
امیرحقیان خواستار اصلاح قضایا برای جلوگیری از اتلاف وقت و ارائه پیشنهادات جامع شد و گفت: پرسشنامههایی که در اختیار شما قرار میگیرد تمام نکات و نظرات شما را آیا پوشش میدهد؟
وی به موضوع ظرفیت #منطقه_آزاد_ارس نیز اشاره کرد و گفت: خوشحالیم که مجموعه مدیریتی میخواهد از ظرفیت منطقه آزاد ارس استفاده کند، اما این مسیر باید به صورت استاندارد پیش برود، استاندارد بودن خودروها، شفافیت در پرداختها و تضمینهای مربوطه از مسائل کلیدی است.
علی راستی، نائب رئیس کمیسیون، نیز ضمن تشکر ویژه از پلیس به خاطر تامین امنیت و آسایش شهروندان اظهار کرد: سازمان بار مشکلات را میدانی میشناسد و اقدامات منطقهای جوابگو نیست. راه حمایت از این سازمان، تصویب بودجه پیشنهادی آن در صحن شورا است.
وی افزود: نباید به موضوعات یکطرفه نگاه کنیم و باید بیآرتی را به مدیریت یکپارچه تبدیل کنیم.
احد صادقی، دبیر کمیسیون، نیز بر ضرورت توجه به مشکلات مناطق تاکید کرد و گفت: موضوع سدمعبر در مناطق مختلف به خصوص منطقه ۸ بیشتر است. خواهشمندیم اگر ممکن است بودجه غیرضروری مناطق بازنگری و به ساماندهی بار اختصاص یابد.
در پایان، لایحه تجویز اعطای تسهیلات کمبهره برای نوسازی ونهای دارای کارت شهری، با استفاده از ظرفیت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس بررسی شد. همچنین گزارش مستند اقدامات شهرداری تبریز در زمینه ایمنسازی، کاهش مخاطرات و تصادفات مسیر تندروی اتوبوس بیآرتی و گزارش سازمان مدیریت حمل و نقل بار در خصوص ساماندهی باراندازها و پایانههای بار به کمیسیون ارائه شد.



