اخبار

بدرفتاری با سالمندان به ۱۲۳ گزارش شود/سوء استفاده مالی از مصادیق سالمندآزاری

سالمندآزاری ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. بدرفتاری با افراد مسن می‌تواند توسط اعضای خانواده، غریبه‌ها، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، مراقبان یا دوستان باشد.

منظور از بدرفتاری با سالمندان فقط آزار جسمی و فیزیکی نیست بلکه آزار انواع مختلفی شامل آزار جسمی، آزار عاطفی، غفلت، رها کردن، سوء استفاده جنسی، سوء استفاده مالی و کلاهبرداری حین مراقبت‌های بهداشتی دارد.

آزار جسمی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با ضربه زدن، هل دادن یا سیلی زدن به بدن آسیب برساند. این آزار همچنین ممکن است شامل محدود کردن حرکت یک فرد مسن بر خلاف میل او باشد؛ مانند محبوس کردن آنها در اتاق یا بستن آنها به مبلمان خانه که از جمله آزار جسمی محسوب می‌شود.

سوء استفاده عاطفی که گاهی به آن سوء استفاده روانی نیز می‌گویند، می‌تواند شامل گفتن کلمات آزاردهنده، فریاد زدن، تهدید کردن یا نادیده گرفتن مکرر سالمند توسط مراقب باشد. دور نگه داشتن آن شخص از دیدن دوستان نزدیک و خویشاوندان، شکل دیگری از سوء استفاده عاطفی است.

غفلت زمانی اتفاق می‌افتد که مراقب سعی نمی‌کند به نیازهای سالمند پاسخ دهد. این ممکن است شامل نیازهای فیزیکی، عاطفی و اجتماعی یا خودداری از غذا دادن، ارائه دارو یا دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باشد.

سوء استفاده مالی زمانی اتفاق می‌افتد که پول، املاک یا وسایل از یک فرد مسن دزدیده شود. این نوع از سوء استفاده می‌تواند شامل جعل چک، گرفتن مزایای بازنشستگی یا تامین اجتماعی شخص دیگری یا استفاده از کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی شخص بدون اجازه او باشد همچنین شامل تغییر نام در وصیت‌نامه، حساب بانکی، بیمه نامه عمر یا مالکیت خانه بدون اجازه می‌شود

رها کردن نیز به معنای تنها گذاشتن یک فرد مسن که نیاز به کمک دارد بدون برنامه‌ریزی برای مراقبت از خود است. سوء استفاده جنسی شامل مراقبی است که یک فرد مسن را مجبور می‌کند تا اعمال جنسی را تماشا کند یا بخشی از آن باشد.

همچنین سوء استفاده مالی زمانی اتفاق می‌افتد که پول، املاک یا وسایل از یک فرد مسن دزدیده شود. این نوع از سوء استفاده می‌تواند شامل جعل چک، گرفتن مزایای بازنشستگی یا تامین اجتماعی شخص دیگری یا استفاده از کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی شخص بدون اجازه او باشد همچنین شامل تغییر نام در وصیت‌نامه، حساب بانکی، بیمه نامه عمر یا مالکیت خانه بدون اجازه می‌شود.

چه کسی مورد سوء استفاده قرار می گیرد؟

بیشتر قربانیان بدرفتاری با سالمندان معمولا زنان هستند. سالمندانی که خانواده یا دوستانی در نزدیکی خود ندارند همچنین افراد دارای معلولیت، مشکلات حافظه یا زوال عقل بیشتر در معرض سالمندآزاری قرار دارند.

آزار و اذیت ممکن است برای هر فرد مسنی اتفاق بیفتد اما اغلب بر کسانی تأثیر می‌گذارد که برای انجام فعالیت‌های زندگی روزمره از جمله حمام کردن، لباس پوشیدن و مصرف دارو به کمک دیگران نیاز دارند. افرادی که ضعیف هستند ممکن است قربانیان آسانی به نظر برسند.

متاسفانه سوء استفاده مالی در حال تبدیل شدن به یک موضوع گسترده و البته به سختی قابل تشخیص است. علاوه بر سرقت پول یا وسایل یک فرد مسن، سوء استفاده مالی شامل بی‌توجهی مالی و بهره‌برداری مالی نیز می‌شود. بی‌توجهی مالی زمانی رخ می‌دهد که مسئولیت‌های مالی سالمندان مانند پرداخت اجاره یا رهن، هزینه‌های پزشکی یا بیمه، قبوض آب و برق یا مالیات بر دارایی نادیده گرفته شود و صورت‌حساب‌های فرد پرداخت نشود. بهره برداری مالی عبارت از سوء استفاده، سوء مدیریت یا بهره برداری از اموال، متعلقات یا دارایی‌ها است. این نوع از سوءاستفاده شامل استفاده از دارایی‌های یک فرد مسن بدون رضایت به بهانه‌های واهی یا از طریق ترساندن یا دستکاری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا