اخبار

بخش شدن باسمنج  با رای شورای نگهبان در آستانه ابطال قرار دارد

مصوبه جنجالی بخش شدن باسمنج که توسعه تبریز را به بن بست می‌کشاند با رای شورای نگهبان در آستانه ابطال قرار دارد.

نزدیک به دو سال قبل بود که ماجرای بخش شدن باسمنج صدای اعتراض برخی نمایندگان مجلس و شورای تبریز را بلند کرد زیرا معتقد بودند که این اتفاق باعث می‌شود تنها مسیر توسعه‌ای تبریز از بین برود و عملا تبریز به یک بن بست برسد. اما این تصمیم که یک تصمیم سیاسی در دولت روحانی به نظر می‌رسید با پیگیری‌های شورانشینان تبریز در یک قدمی ابطال است.

#شورای_نگهبان: بخش شدن #باسمنج غیرشرعی است

احمد یوسف‌زاده، مشاور حقوقی شورای شهر تبریز در صفحه شخصی خود با بازتاب رای شورای نگهبان در خصوص غیرشرعی بودن بخش شدن #باسمنج نوشت: تشکیل بخش باسمنج، هیچ ثمری برای اهالی آن منطقه نداشته و صرفا سدی در برابر مسیر اصلی توسعه #کلانشهر تبریز است که امیدواریم با استماع مستندات قانونی شورای شهر در دیوان عدالت اداری و امعان نظر به نظریه فقهای محترم #شورای_نگهبان، این مصوبه سراسر مغایر با قانون ابطال گردد.

بخش شدن باسمنج غیرقانونی و غیرفنی است

فریدون بابایی‌اقدم در گفت‌وگو با آناج با اشاره به مساله بخش شدن باسمنج و اعتراض برخی نمایندگان به این مساله اظهار داشت: این تصمیم در روزهای پایانی شورای پنجم گرفته شد که بلافاصله با آغاز شورای ششم آقای باغبان و آقای بجانی و بنده برای پیگیری این مساله معرفی شدیم و با همراهی تمام اعضای شورای شهر تبریز رد مصوبه را خواستار شدیم زیرا هم غیرقانونی است چون با حریم مغایرت دارد و هم غیرفنی است زیرا توسعه تبریز را محدود می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه تبریز از سه جهت جنوب منتهی به اتوبان کسایی، شمال منتهی به عینالی و غرب به دلیل طرح جامع دوم منتهی بود و تنها از طرف شرق تبریز امکان توسعه وجود داشت که با چنین تصمیمی این فرصت توسعه گرفته می‌شد و به همین دلیل هم با این مصوبه مخالفت کردیم.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان مجلس و وزارت کشور گفت: متاسفانه از این جلسات نتیجه نگرفتیم زیرا این مصوبه آشی بود که برخی نمایندگان و وزارت کشور پخته بودند، در نتیجه لایحه‌ای برای شکایت به دیوان عدالت اداری تنظیم کردیم و هم مغایرت‌ها را تشریح کردیم و هم اینکه املاکی در آنجا وجود داشت که با این تصمیم اضطراب و استرسی به جان صاحبان آن انداخته و باعث تجمع شده بود.

از ابتدا خواستار ابطال بخش شدن باسمنج بودیم

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان نظر شرعی خواست و به همین دلیل این جواب چندین ماه طول کشید اما این هفته جواب آمد که اگر منافع شهر تبریز جبران نشود این مصوبه خلاف شرع است. کسانیکه پشت پرده بخش شدن باسمنج بودند در روزهای اخیر آمدند که خط و خطوط را عوض کنیم در حالیکه ما به عنوان نماینده مردم در شورا خواستار ابطال این مصوبه بودیم و هستیم.

بابایی‌اقدم تصریح کرد: با توجه به فاصله بین تبریز و باسمنج امکان اصلاح و یا بخش ماندن باسمنج وجود ندارد مگر اینکه قسمت منتهی الیه باسمنج در نزدیکی بستان آباد تبدیل به بخش شود و خوشبختانه با این رای هم امیدواریم دیوان عدالبت به زودی رای به ابطال مصوبه بخش شدن باسمنج را بدهد.

وی ادامه داد:ما باید نگرش منطقه‌ای داشته باشیم و روستا را جدا از شهر ندانیم زیرا روستا و شهر با هم معنی پیدا می‌کند و مطمئنم با ابطال این مصوبه جایگاه تبریز حفظ شده و مانع از کاهش توسعه تبریز می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز با اشاره به برخی نارسایی‌های مدیریت شهری در انجام وظایف قانونی در مناطقی مانند باسمنج گفت: مشکلی که مردم، شورا و شهرداری باسمنج به حق به آن معترض بودن مربوط به حریم باسمنج بود که اخیرا به همت معاون عمرانی استانداری افزایش حریم باسمنج تا ۴ برابر تصویب شد که هم منافع باسمنج را تامین می‌کند و هم گلایه‌ای که بابت اباطل بخش شدن باسمنج بود را حل می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا