اخبار

بازدید رایگان از موزه‌های مراغه در ۱۶ اردیبهشت

یعقوب طالبی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار  با بیان اینکه در این روز (جمعه پیش‌رو) وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به مراغه سفر می‌کند، افزود: موزه ایلخانی به عنوان تنها موزه تخصصی آن دوره تاریخی پذیرای گردشگران خواهد بود و درب بقیه موزه‌های شهرستان از جمله سنگ‌نگاره‌ها و فسیل نیز به روی بازدیدکنندگان باز است.

به گفته وی ۱۶ اردیبهشت سالروز بسته شدن زیج ایلخانی و در حقیقت زمان شروع به کار رصدخانه مراغه است و بر همین اساس این روز را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ این کهن‌شهر به شمار آورد.

رئیس اداره محیط زیست مراغه نیز با اشاره به فعالیت موزه‌های فسیل و صحرایی مراغه در روز جمعه مصادف با ۱۶ اردیبهشت ماه، بیان کرد: در حال هماهنگی برای انتقال علاقه‌مندان به موزه‌های فسیل و صحرایی از شهر با اتوبوس‌های رایگان هستیم.

به گفته «غلامرضا زارع»، روز مراغه فرصتی برای شناساندن ظرفیت‌های بی‌بدیل این شهرستان به ویژه در زمینه‌های علمی و فرهنگی است و اداره محیط زیست شهرستان نیز همین رویکرد را دنبال می‌کند.

موزه‌های مراغه، جلوه‌ای کم‌نظیر از آثار تاریخی و طبیعی

موزه‌های تاریخی و طبیعی مراغه جلوه‌هایی از تمدن آذربایجان در طول قرون متمادی و همچنین تغییرات آب و هوایی هفت تا میلیون ساله طبیعت این منطقه را در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

اگر موزه ایلخانی به عنوان تنها موزه تخصصی آن دوره تاریخی در سطح کشور را نگین موزه‌های تاریخی این کهن‌شهر و موزه فسیل را اعجاب‌انگیزترین موزه تاریخ طبیعی آذربایجان بخوانیم، پر بیراه نگفته‌ایم.

«موزه ایلخانی» مراغه دارای مجموعه‌ای غنی از سفالینه‌ها و سکه‌های ارزشمند از دوران کهن بوده و از اهمیت ویژه‌ای برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن گذشتگان و محققان تاریخی و باستانی برخوردار است.

این موزه علاوه بر آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ هزاره سوم قبل از میلاد، دارای آثار با ارزش، جالب و دیدنی از حکومت ۱۰۴ ساله ایلخانان مغول در ایران است؛ موزه ایلخانی در سال ۱۳۷۵ به لحاظ اهمیت این شهر در دوره ایلخانی به عنوان موزه تخصصی ایلخانی مراغه تبدیل شد.

«موزه سنگ‌نگاره»های مراغه به عنوان دومین موزه این شهرستان نیز با داشتن سنگ‌نگاره‌هایی از نیاکان مردم آذربایجان از سلسله تیموریان، صفویان و سلجوقیان با اشکال مختلف قوچ‌های سنگی، صندوقچه‌ای و ایستاده، نقشی پررنگ در انتقال فرهنگ و تمدن دوران گذشته به نسل پرسشگر کنونی دارد.

این موزه در ششم شهریور سال ۱۳۸۱ افتتاح شد و مقبره موجود در آن متعلق به میرعبدالفتاح موسوی از علمای بزرگ مراغه است.

 

موزه فسیل‌شناسی مراغه که در جنب ساختمان‌های آموزشی دانشکده علوم پزشکی و در ابتدای جاده مراغه – هشترود قرار دارد، فسیل‌های مهره‌داران هفت تا میلیون ساله را در خود جای داده است.

 

ویترین‌های این موزه در حالی با فسیل‌های جمجمه کرگدن، اسب، فیل، زرافه و فسیل سایر مهره‌داران منطقه مراغه زینت داده شده که بخش قابل توجهی از فسیل‌های استخراج شده نیز در بخش پژوهشگاهی این مجموعه در حال بررسی و مطالعه است.

 

 

 

موزه صحرایی منطقه فسیلی مراغه نیز در دره موسوم به «گرگ» و در مسیر «مردق چای» قرار دارد و فضایی سرپوشیده برای حفاظت از فسیل‌هایی به شمار می‌رود که در سطح قرار داد و به راحتی قابل رویت است.

 

به گزارش ایرنا تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت دیرینه‌شناسان تبدیل کرده و دنیای پر رمز و راز جانورانی چون فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب را پیش‌روی دیرینه‌شناسان قرار داده است.

 

منطقه فسیلی مراغه به اذعان کارشناسان از نظر ذخیرگاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه «اوراسیا» دارای اهمیت ویژه‌ای است تا جایی که با کاوش و استخراج جدید می‌توان به معرفی بیش از پیش ظرفیت‌هایعلمی و جهانیاین ناحیه رسید.

 

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، فسیل جانورانی که از منطقه فسیلی مراغه استخراج شده، به اجداد اولیه آنها در آفریقا ارتباط دارد و همین موضوع مطالعات دیرینه‌شناسی در این کهن‌شهر را جذاب‌تر کرده است تا جایی که مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور نیز در مراغه استقرار دارد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز در مورد این جذابیت و اهمیت ویژه منطقه فسیلی این شهرستان می‌گوید: منطقه فسیلی مراغه در مسیرهای مهاجرتی پستانداران دوران سنوزوئیک یعنی مسیرهای مهاجرتی مابین اروپا، آفریقا و آسیای شرقی قرار دارد و گونه‌زایی پستانداران فسیل شده در زمان میوسن پسین در نوار آذربایجان و به ویژه در ژئوسایت مراغه نیز بر اهمیت آن افزوده است.

 

به گفته «غلامرضا زارع» تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی، پراکنش وسیع لنزهای فسیل مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار، تنوع بالای گونه‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده و دسترسی نسبتاً آسان به لنزهای فسیل مهره‌دار و حفظ شدگی مناسب قطعات فسیلی در سایت مراغه نسبت به سایر سایت‌های فسیل مهره‌داران جهان نیز موجب شده است تا بر اهمیت آن افزوده شود.//ایرنا

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا