اخبار

بازداشت رهبر مخالفان دولت و تشدید تنش های سیاسی در گرجستان

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری گرجستان ، عملیات حمله پلیس ویژه به دفتر حزب ” جنبش اتحاد ملی ” برای بازداشت ملیا به خشونت کشیده شد و در جریان آن همچنین ۲۱ نفر از هواداران این  حزب سیاسی بازداشت شدند .

دادگاه شهر تفلیس ۱۷ فوریه ( ۲۹  بهمن ماه گذشته ) ملیا را عامل اصلی تظاهرات اعتراض آمیز غیر قانونی ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی  ( ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ ) در مقابل پارلمان گرجستان در تفلیس متهم و حکم بازداشت وی را صادر کرد .

در جریان تظاهرات ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ نیروهای مخالف دولت تفلیس در مقابل پارلمان این کشور در اعتراض به سفر هیات پارلمانی روسیه به گرجستان که به خشونت کشیده شده بود ،  تعدادی از حاضران  این تظاهرات اعتراض آمیز و نیز تنی چند از نیروهای انتظامی مجروح شدند .

 این در حالی است که ” گئورگیا گاخاریا ” نخست وزیر گرجستان پنجشنبه گذشته در اعتراض به حکم صادره دادگاه شهر تفلیس از سمت خود استعفا کرد و یکی از دلایل عمده این تصمیم را مخالفت با افزایش تنش سیاسی در این کشور اعلام کرد .

وزارت کشور گرجستان هرچند در پی استعفای گاخاریا اعلام کرد ، بازداشت رهبر حزب ” جنبش اتحاد ملی ” را به تاخیر انداخته است ولی در عملیات امروز پلیس ویژه ملیا بازداشت و روانه زندان شد  .

تنش سیاسی در گرجستان در پی انتخابات پارلمانی ۱۰ آبان ماه گذشته این کشور که حزب حاکم “رویای گرجستان” اکثر کرسی های پارلمان گرجستان را به دست آورد، افزایش یافت.

 از سوی دیگر ۵۱ نماینده نیروهای مخالف دولت که در این انتخابات به پارلمان  ۱۵۰ نفره این کشور راه یافتند، دولت فعلی گرجستان را به تقلب در انتخابات به نفع حزب حاکم “رویای گرجستان” متهم و از حضور در جلسات پارلمان خودداری کرده و نزدیک به سه ماه است که خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی جدید و شفاف هستند.

حال از سوی برخی رهبران مخالفان نیز اعلام شده که در پی بازداشت ملیا ، نیروهای مخالف دولت دست به تظاهرات اعتراض آمیز خواهند زد .

حزب جنبش اتحاد ملی ” وابسته به “میخاییل ساآکاشویلی ” رییس جمهوری اسبق غربگرای گرجستان از مهمترین مخالفان سرسخت دولت فعلی که در حال حاضر در اروپا بسر می برد، می باشد . 

حال از سوی بیشتر ناظران سیاسی این فرضیه تقویت شده است که منشای اصلی تنش های اخیر در گرجستان به احتمال زیاد برخی کشورهای غربی و به ویژه آمریکا می باشد که به همین علت و با دخالت نخ نمایی که برخی مخالفان غرب گرا از خود بروز داده اند این فرض تقویت شده که گرجستان بار دیگر مورد طمع کشورهای غربی قرار گرفته و این کشور را در آستانه تنش های برنامه ریزی شده قرار داده است.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا