اخبار

بار سنگین بیماران بستری بر دوش مراکز درمانی خوزستان / درخواست برای قرنطینه فوری

در پی قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرهای خوزستان مقرر شد مجددا محدودیت‌های کرونا اعمال شوند و همچنین با افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز، انتشار کرونای انگلیسی در خوزستان و پر شدن بیمارستان‌های بزرگ اهواز، مسئولان بهداشتی خواستار قرنطینه دو هفته‌ای خوزستان شده‌اند.

روسای بیمارستان‌های اهواز خواستار قرنطینه فوری خوزستان شدند

روسای بیمارستان‌های بزرگ اهواز در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان، خواستار قرنطینه دو هفته‌ای استان خوزستان در پی شیوع گسترده کرونای انگلیسی شدند.

به گزارش ایسنا، متن نامه روسای بیمارستان‌های بزرگ اهواز به شرح زیر است:

“جناب آقای قاسم سلیمانی‌دشتکی

استاندار محترم خوزستان و رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا

موضوع: درخواست قرنطینه دو هفته‌ای استان خوزستان به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا

با سلام و احترام؛

همانگونه که مستحضرید پیک جدید ویروس کرونا با غلبه سوش جهش یافته انگلیسی چند روزی است که در استان خوزستان آغاز شده و به سرعت در حال پیشروی است.

سرعت انتشار ویروس به حدی بالا است که با نیاز به بستری شدن تعداد زیادی از مبتلایان، گنجایش چند بیمارستان بزرگ در اهواز تکمیل شده و به ترتیب باعث درگیری بیمارستان‌های جدید می‌شود.

با عنایت به اینکه تداوم وضعیت فعلی منجر به اشباع نظام درمان و تکمیل ظرفیت درمان در استان خوزستان خواهد شد از شما تقاضامندیم نسبت به پیگیری جهت قرنطینه کامل و تعطیلی حداقل دو هفته‌ای استان خوزستان به ویژه شهرهای قرمز اقدام نمایید.

دکتر میثم معزی، رئیس بیمارستان گلستان اهواز، دکتر علیرضا قنبران، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره)، دکتر ماندانا قنواتی، رئیس بیمارستان رازی اهواز، دکتر کریم بیت‌سیاح، رئیس بیمارستان سینا، دکتر محسن علی‌سمیر، رئیس بیمارستان ابوذر اهواز، دکتر اسماعیل ویسی، رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز”

بار سنگین بیماران بستری بر دوش مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان در خوزستان، گفت: افزایش آمار بیماران بستری، بار سنگینی به مراکز بهداشتی و درمانی وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: “با شیوع کرونای انگلیسی تعداد مبتلایان در خوزستان افزایش چشمگیری داشته و عدم رعایت مناسب پروتکل‌ها و محدودیت‌ها و به موجب آن افزایش آمار بیماران بستری، بار سنگینی به مراکز بهداشتی و درمانی وارد کرده است.

مدافعان سلامت تا آخرین نفس در کنار مردم هستند، با رعایت توصیه‌ها یاریگرشان باشیم.”

شرایط اهواز از این هم بدتر می‌شود

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به فراوانی موارد ابتلا به کرونا در شرق اهواز، گفت: کانون بسیاری از موارد ابتلا مرکز شهر اهواز است هر چند مرکز شهر، محل سکونت جمعیت زیادی از شهروندان اهواز نیست.

امراله مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادامه روند صعودی موارد بیماری در شرق اهواز، اظهار کرد: همچنان مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته زیاد و تعداد مبتلایان افزایشی است و با این روند، وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط اهواز از این هم بدتر هم می‌شود، افزود: همچنان بازارها شلوغ هستند، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شوند و بسیاری از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

مردانی بیان کرد: بیشترین فراوانی موارد شناسایی‌شده کرونا در شرق اهواز در کوروش (کوی ملت)، زیتون و پاداد است. موارد بالای بیماری در این مناطق به دلیل تراکم جمعیت و شلوغی بازارها و فعالیت دستفروشان است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: کانون بسیاری از موارد ابتلا مرکز شهر اهواز است هر چند مرکز شهر، محل سکونت جمعیت زیادی از شهروندان اهواز نیست.

وی بیان کرد: با وجود قرمز بودن وضعیت اهواز و شلوغی بیمارستان‌ها، همچنان شاهد برگزاری مراسم در برخی نقاط شهر هستیم.

اصناف خوزستان تا بهبود شرایط، اجازه فعالیت ندارند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر اصناف گفت: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورهای ستاد مقابله با کرونا، برخورد قهری با اصناف و سایر بخش‌ها بی‌فایده است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

بهرام جباری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت نظارت بر بازار خوزستان اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسان سازمان صمت استان خوزستان به همراه نیروهای بهداشت و اماکن، در حال انجام است و تعدادی از واحدهای صنفی که بر خلاف دستورالعمل‌های ستاد کرونا و در این شرایط قرمز مغازه خود را باز کرده بودند، پلمب شده‌اند.

وی افزود: در خصوص تعطیلی واحدهای صنفی در شهرهای با وضعیت قرمز از جمله کلانشهر اهواز، اصناف نظرات خود را دارند زیرا آن‌ها با بهبود اوضاع فکر می‌کردند که شرایط بهتر شده و برای واحدهای خود خرید کرده‌اند و چک دارند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: سلامتی بر هر چیزی مقدم است و از اصناف انتظار داریم بیشترین همکاری را در عمل کردن به دستورات ستاد مقابله با کرونا داشته باشند تا شرایط بهتر شود و بتوان مجددا به اصناف، اجازه فعالیت داد.

جباری افزود: سازمان صمت خوزستان بازرسی‌ها را در شرایط کنونی تشدید کرده است اما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورهای ستاد مقابله با کرونا، برخورد قهری با اصناف و سایر بخش‌ها بی‌فایده است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: مشکلاتی از جمله کرایه، بیمه، چک‌های عقب‌افتاده و مالیات که بر عهده اصناف است، شرایط را برای آن‌ها بسیار دشوار کرده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: در جلسه‌ای با حضور اصناف، این مشکلات بررسی خواهد شد تا برای فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری شود؛ هر چند سلامت مردم بر همه این موضوعات ارجحیت دارد.

افزایش مرگ و میر کودکان در سوش انگلیسی کرونا

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: در سوش انگلیسی در ماه‌های اخیر، موارد مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به آن افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این مساله نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری کودکان نسبت به سوش انگلیسی بسیار بالا است.

دکتر سید محمدرضا میرکریمی با اشاره به فوت دو کودک خوزستانی بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی اظهار کرد: پیش از این، دیدگاه مجامع علمی این بود که کرونا کمتر کودکان را درگیر می‌کند اما فوت این دو کودک هشدار جدیدی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: باید انتظار داشته باشیم سوش جدید کرونا که به کرونای انگلیسی معروف است، با سرعت و شدت بیشتری به ویژه در کودکان عمل کند.

این فوق تخصص ریه کودکان تصریح کرد: با یک بیماری مواجه هستیم که تنها ۱۴ ماه از طول عمر آن در جهان می‌گذرد و یکی از ناشناخته‌ترین بیماری‌های تاریخ علم است. از شناسایی و عمر سوش جدید این ویروس نیز کمتر از دو سه ماه می‌گذرد.

وی افزود: ابتدا تصور بر این بود که کودکان نسبت به این بیماری، ایمنی نسبی دارند و به نوع خفیف‌تر مبتلا می‌شوند اما در سوش انگلیسی در ماه‌های اخیر، موارد مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به آن افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این مساله نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری کودکان نسبت به سوش انگلیسی بسیار بالا است.

میرکریمی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تفاوتی نکرده است و همچنان پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت دیگر دستورالعمل‌ها باید در دستور کار باشد.

ما می‌گوییم تردد نباشد، ادارات خوزستان هنوز فعال‌اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تنها راه کنترل شرایط خوزستان، لاک‌داون و تعطیلی همه‌جانبه و گسترده و هدفمند است، گفت: ما می‌گوییم تردد نباشد که الزام آن، تعطیلی ادارات است اما اکنون ادارات در حال فعالیت هستند و برخی با تمام ظرفیت در حال کار هستند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: موارد بیماری در سطح کشور رو به فزونی است اما ۳۰ درصد این فزونی‌ها مربوط به خوزستان است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص دلایل وضعیت کنونی خوزستان افزود: یک ماه قبل، بهترین وضعیت کنترل بیماری در خوزستان بود اما ورق برگشت. اکنون موارد بیماری نسبت به هفته‌های گذشته ۱۰ برابر، موارد بستری هفت تا ۱۰ برابر و موارد مرگ نیز افزایشی شده است. البته افزایش موارد مرگ، متناسب با افزایش موارد بیماری نبوده است زیرا بسیاری از موارد مثبت، سرپایی هستند.

علوی ادامه داد: مراجعه به بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که مسئولان بیمارستان‌ها و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده‌اند تخت‌ها پر هستند و تخت‌های ICU نیز در حال لبریز شدن هستند.

وی گفت: بنابراین باید فکری شود در غیر این صورت، در آینده بیمارستان‌ها نمی‌توانند جوابگوی این وضعیت خطیر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ویروس تغییر رفتار داشته است و اکنون با ویروسی مواجه هستیم که با ویروس ووهان قبلی تفاوت عمده‌ای دارد؛ این ویروس به شدت مسری شده و سرایت‌پذیری آن نسبت به ویروس قبلی ۱۰ برابر شده است. دوره کمون بیماری نیز کاهش یافته است که در نتیجه، دوره واگیری بیشتر می‌شود و با افزایش دوره واگیری، یک فرد می‌تواند افراد بیشتری را درگیر کند.

وی با اشاره به افزایش شدت بیماری‌زایی ویروس، بیان کرد: زمانی که شدت بیماری‌زایی افزایش می‌یابد، بافت‌های متعددی درگیر می‌شوند و بیمار بدحال‌تر می‌شود.

علوی ادامه داد: این ویروس همه سنین و افراد اعم از افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا بدون بیماری زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهد./ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا