اخبار

ایمان در تمام ارکان وجودی حضرت فاطمه زهرا(س) متبلور بود

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که ایمان در تمام ارکان وجودی حضرت فاطمه زهرا(س) متبلور بود، گفت: جایگاه بسیار والایی است انسان به حدی از ایمان برسد که تمام زندگی‌اش را در مسیر طاعت خداوند قرار دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که ایمان در تمام ارکان وجودی حضرت فاطمه زهرا(س) متبلور بود، گفت: جایگاه بسیار والایی است انسان به حدی از ایمان برسد که تمام زندگی‌اش را در مسیر طاعت خداوند قرار دهد.

حجت‌الاسلام رحیم همزبان در گفت‌وگو با خبرنگار، با بیان این‌که مسئله اسوه و #الگو موضوع مهمی بوده و انسان اگر در زندگی الگوی خوبی داشته باشد، در دنیا و آخرت سعادتمند می‌شود، اظهار کرد: خداوند متعال #پیامبران و به ویژه #پیامبر_اسلام(ص) را برای مسلمانان به عنوان الگو قرار داده و حضرت فاطمه زهرا نیز به عنوان سیده نساء‌العالمین، الگویی بارز برای مسلمانان و به ویژه بانوان است.

وی با اشاره به این‌که روحیه بندگی و عبادت از ویژگی‌های بارز حضرت صدیقه کبری(س) بود و این امر بسیار اهمیت دارد که انسان، زندگی خود را بر مبنای عبودیت و بندگی قرار دهد، افزود: در روایت آمده است: ما کان فی هذه الامة اعبد. من فاطمة کانت تقوم حتی تورم قدماها؛ در میان امت اسلام، کسی خداپرست‌تر از فاطمه نبود، آنقدر در نماز می‌ایستاد که قدم‌هایش ورم می‌کرد.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) در مورد اطاعت و بندگی حضرت فاطمه(س)، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام در این رابطه فرمود: إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ(س) مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً إِلَی مُشَاشِهَا، فَتَفَرَّغَتْ‏ لِطَاعَةِ اللَّهِ‏؛ خداوند قلب دخترم فاطمه(س) و سراپای وجود او را پُر از ایمان کرده است، پس او همواره در اطاعت خداست.

وی با اشاره به این‌که اگر علی(ع) نبود همتایی برای فاطمه وجود نداشت، افزود: در روایت آمده است که اگر خداوند امیرمؤمنان علی(ع) را خلق نکرده بود، برای فاطمه(س) کفو و مانندی روی زمین یافت نمی‌شد. در این رابطه نقل شده است که رسول خدا(ص) از حضرت علی(ع) پرسید: کیف وجدت اهلک؟ همسرت را چگونه یافتی؟ قال: نعم العون علی طاعة اللَّه؛ گفت: او بهترین یاور است بر اطاعت خدا.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این‌که حضرت علی(ع) از نظر عبادت و بندگی شهره آفاق بود و بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) چنین شخصیتی در دنیا وجود ندارد، یادآور شد: این احادیث نشان می‌دهد که حضرت فاطمه زهرا(س) چقدر در امر عبادت دارای درجه و مقام والایی بوده است.

وی با اشاره به دعای حضرت فاطمه(س) در حق همسایگانش، ادامه داد: حضرت فاطمه(س) در برخورد با مومنان و همسایگان نیز الگویی بزرگ است و وقتی امام حسن(ع) به مادرش گفت: مادر! چرا برای مؤمنان دعا می‌کنی ولی برای خودت دعا نمی‌کنی؟ حضرت فاطمه(س) فرمودند: یا بُنَیَّ! اَلجارُ، ثُمَّ الدّارُ؛ فرزندم! اول همسایه، سپس خانه.

وی در ادامه با بیان این‌که حضرت صدیقه کبری(س) اعبدالناس است و در عبادت در اوج بندگی قرار دارد و زمانی که مشغول عبادت می‌شد، نورش به آفاق می‌رسید، یادآور شد: فاطمه انسان کامل است و امام خمینی در فرمایشات خود در مورد ایشان گفته‌اند: حضرت فاطمه(س) محل تجلی و ظهور اسماء و صفات الهی است.

حجت‌الاسلام همزبان با اشاره به این‌که کامل بودن حضرت صدیقه کبری(س) در پرتو عبادت و بندگی است، اضافه کرد: در روایتی آمده که از امام صادق (ع) پرسیدند: چرا فاطمه(س) زهرا نامیده شد؟ فرمود: برای آن که وقتی فاطمه زهرا (س) در محراب عبادت می‌ایستاد، نورش برای اهل آسمان می‌درخشید، همان طوری که نور ستارگان برای اهل زمین می درخشد.

وی اضافه کرد: مقام عبادت و بندگی حضرت زهرا(س) بسیار والا بوده و تمام ابعاد زندگی ایشان در سایه بندگی خداوند است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا