اخبار

امیرعبداللهیان خطاب به همتای فرانسوی: اشتباه ترامپ را تکرار نکنید

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه: شما ها اشتباه تحریمی ترامپ را تکرار نکنید ما هم فهرست جدید علیه اتحادیه اروپا و انگلیس که در برگیرنده 33 نهاد و مقام اروپایی است را در مقابل عمل شما انجام دادیم

در گفتوگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسالمی ایران و کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات مهم مور د عالقه بحث و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار اخیر خود با همتای فرانسوی در اردن، به مناسبات تاریخی دو کشور اشاره کرد و مواضع فرانسه در تشویق اغتشاش در ایران را غیر دوستانه خواند.

وی با انتقاد از اظهارات مداخلهجویانه برخی مقامات فرانسه گفت: تهران همواره مسیر مذاکره و دیپلماسی را ترجیح میدهد، اما همانگونه که شاهدید، در رویکرد تقابلی، اقدام ما نیز فوری، مؤثر و متقابل است.

امیرعبداللهیان ضمن انتقاد از مواضع و اقدامات غیرسازنده پارلمان اروپایی در قبال س.پ.ا.ه اظهار داشت: س.پ.ا.ه نهاد حاکمیتی و حافظ امنیت ملی ایران است و نقش مهمی در حفظ امنیت منطقه و مبارزه واقعی با تروریسم دارد. جمهوری اسالمی ایران به دقت رفتار اتحادیه اروپا را تحت نظر داشته و متناسب با آن گامهای بعدی خود را تنظیم خواهد کرد.

وی ادامه داد: در کنار این اظهارات و اقدامات، شاهد اقدام ناشایست و موهن یک نشریه فرانسوی در تعرض به مقدسات دینی بودیم که روی دیگر آن متأسفانه در اهانت به #قرآن کریم، کتاب مقدس مسلمانان در دو کشور اروپایی تکرار شد.

وزیر امور خارجه در خصوص همکاریهای دو کشور با تاکید بر ضرورت تمرکز بر گفتوگو و تعامل تصریح کرد: سیاست شکستخورده تحریمی #ترامپ را تکرار نکنید ما نیز امروز فهرست تحریمی جدید علیه #اتحادیه_اروپا و انگلیس که در برگیرنده ۳۳ مقام و نهاد اروپایی است را در اقدام متقابل اعالم کردیم. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اهمیت روابط تهران و پاریس خاطرنشان کرد: #فرانسه هیچ دخالتی در امور ایران نداشته است.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ مناسبات دو کشور، بر تقویت آن از مسیر گفتوگو تاکید کرد. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین خواستار آزادی زندانیان فرانسه شد.

در این گفتوگوی تلفنی، آخرین وضعیت همکاریهای کنسولی نیز بررسی شد. /ایلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا