امیدواری به تکمیل خط آهن میانه – تبریز در سفر رییس جمهور
احداث راهآهن تبریز – میانه از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حمل و نقل کشور و آذربایجان شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی حجم قابل توجهی کالا آغاز شد و پس از حرکت لاک پشتی، ششم آذر ۱۳۹۸، بخشی از آن در مسیر میانه – بستان آباد به بهره برداری رسید تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد.
این طرح که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس جمهوری و وعدههای دولت های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته و امید است در دولت سیزدهم با تلاش مسئولان و تخصیص اعتبارهای دولتی هرچه سریعتر به سرانجام برسد و کام مردم این منطقه برای زودتر رسیدن به مقصد را شیرین کند.
راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور میشود و بدون شک رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رشد تورم شده است، میتواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.
طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر است که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر باقیمانده در مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه – بستانآباد – تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
با این نگاه بود که حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، تیر ماه پارسال در تذکری شفاهی به وزیر وقت راه و شهرسازی گفت: وعده داده اید که تا آخر مردادماه خط ریل میانه- تبریز تا ایستگاه خاوران به بهره برداری برسد. مردم تبریز و آذربایجان سال ها است که در انتظار تکمیل این خط و راه اندازی آن هستند، تکمیل این خط فاصله میان تبریز- تهران را حداقل ۴ ساعت کمتر می کند.
میرتاج الدینی در آن زمان اعلام کرد که اعتبار سال گذشته این طرح ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که یک سوم آن تخصیص داده شده است.
تلاش برای تکمیل و بهره برداری کامل از طرح ۱۸ ساله دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز از اولویت های دولت سیزدهم است، به گونه ای که در چند ماه اخیر، معاون اقتصادی، رییس جمهوری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از این طرح ملی بازدید کرده و ضمن قرار گرفتن در جریان آخرین وضعیت طرح، نسبت به تکمیل آن قول مساعد داده اند.
تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر تسریع در تکمیل طرح دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز
استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی با وی بر لزوم اتمام پروژههای ریلی استان تاکید کرد و گفت: دو خطه کردن راه اهن میانه – تبریز از جمله پروژههای ملی است که بعد از ۱۸ سال از میانه به بستانآباد رسیده و ادامه آن تا تبریز باید هرچه سریعتر اجرا شده و مشمول مرور زمان نشود.
وی گفت: پروژههای جدید برای تکمیل محورهای ریلی استان را در سفر آتی ریاست جمهوری پیگیری میکنیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای وزارت راه و شهرسازی نیز در این دیدار گفت: راهآهن تبریز- میانه از بدو شروع پروژه، تاریخچه پر فرازو نشیبی داشته؛ ولی در سه سال گذشته توانستیم مسیر میانه تا بستانآباد را تکمیل و تا ایستگاه خاوران ادامه دهیم.
عباس خطیبی با بیان اینکه مصمم هستیم این پروژه را تا ایستگاه تبریز برسانیم، افزود: اگر سازمان برنامه و بودجه اعتبارات پروژه را اختصاص دهد، ایستگاه خاوران در عرض سه ماه به اتمام میرسد.
دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز به عنوان نخستین طرح ریلی دولت سیزدهم افتتاح می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز فروردین ماه امسال در بازدید از طرح دو خطه کردن راه آهن میانه-تبریز اعلام کرد که این طرح به عنوان مهمترین پروژه ریلی استان آذربایجانشرقی طی چند ماه آینده به عنوان اولین پروژه ریلی دولت سیزدهم به بهرهبرداری خواهد رسید.
خیرالله خادمی اظهار کرد: مهمترین پروژه ریلی استان آذربایجانشرقی به نام راهآهن میانه – تبریز حدفاصل بستانآباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی آخرین مراحل اجرایی را طی میکند که نسبت به راهآهن فعلی یک مسیر میانبر است و در حدود ۱۱۵ کیلومتر طول مسیر را کوتاه میکند و زمان سفر را در بخش ریلی ۴ تا ۵ ساعت در بخش ریلی به سمت تهران کوتاه خواهد کرد؛ طی برنامهریزیهای انجام شده در چند ماه آینده به عنوان اولین پروژه ریلی دولت سیزدهم به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: برای این پروژه عظیم تاکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش به روز پروژه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: برای تکمیل عملیات اجرایی این طرح نیز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش روسازی و نصب سیستمهای ارتباطی همچنین تکمیل ایستگاه خاوران در تبریز اعتبار نیاز است که امیدواریم در چند ماه آینده با تامین مالی ۵۰۰ میلیاردی این مسیر ریلی را آماده بهرهبرداری کنیم.
خادمی، ابراز امیدواری کرد در سفر هیأت دولت به استان آذربایجانشرقی تامین مالی این پروژه انجام شود و مراحل نهایی و اتمام پروژه صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این پروژه ریلی برای استان آذربایجانشرقی افزود: این پروژه ریلی یکی از پروژههای مهم وزارت راه و شهرسازی است که زیرسازی آن به صورت دوخطه از میانه به تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر انجام شده است و روسازی آن هم به صورت یک خطه برای بهرهبرداری سریعتر درحال اتمام است که امیدواریم هرچه سریعتر تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
//ایرنا