اخبار

اقداماتی ضروری برای مشارکت حداکثری

کمتر از ۴ ماه به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم زمان باقی مانده؛ فرصتی که به سرعت برای احزاب و جریانات سیاسی در حال سپری شدن است. در کنار مسئله رسیدن به نامزد واحد که دغدغه جریان‌ها و احزاب سیاسی است، بحث مشارکت مردم در انتخابات هم نگرانی مشترک بسیاری از جریانات و فعالان سیاسی به شمار می آید. در واقع مشارکت مردم یکی از محورهای انتخابات سال آینده است که باید  تمهیداتی برای آن اندیشیده شود تا نگرانی‌ها در این زمینه رفع شود. حضور اندک مردم در انتخابات مجلس یازدهم هم مزید بر علت شده و نگرانی‌ها در زمینه مشارکت انتخاباتی مردم را افزایش داده است.

هر جریان و گروه سیاسی از ظن خود یار این چالش شده و به ارائه راه حل می‌پردازد. اگر تا چندی پیش، معدودی جریانات در اصلِ تلاش برای مشارکت حداکثری مردم تردید داشتند، سخنان رهبر انقلاب در دیدار ویدئو کنفرانسی با مردم تبریز در ۲۹ بهمن راهبرد همه فعالان عرصه سیاسی را مشخص کرده و جایی برای تردید وجود ندارد. «مشارکت حداکثری مردم در انتخابات علاج مشکلات کشور است» بنابراین با این راهبرد رهبر انقلاب همه باید تلاش کنند تا بسترهای حضور گسترده مردم در انتخابات سال آینده فراهم شود.

گروه‌ها و نهادهای مختلف چه نقشی در زمینه افزایش مشارکت انتخاباتی مردم دارند. رسانه‌ها چگونه می‌توانند در این زمینه نقش ایفا کنند. این سوالات را از «جواد آرین منش» فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس هفتم و هشتم پرسیده‌ایم.

همه سلایق در انتخابات باید نماینده داشته باشند

آرین منش در مورد ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: با توجه به مشکلات بسیار جدی که در این دو، سه سال اخیر برای کشور پیش آمد که بخش عمده‌ای  از این مشکلات هم ناشی از تحریم‌ها است. نارضایتی در این عامه مردم افزایش پیدا کرده است. مسئله تحریم‌ها باعث شد وعده‌های مسئولان تحقق پیدا نکند و برنامه‌های دولت هم نیمه تمام رها شد. مخصوصا در ارتباط با شرایط اقتصادی فشارهای بسیار جدی بر مردم وارد شد که این ما باعث گسترش مشکلات اقتصادی و به نوعی گسست اجتماعی در سطح جامعه شد.

وی ادامه داد: این گسست اجتماعی باعث شد اعتماد مردم که بزرگترین سرمایه اجتماعی است کاهش پیدا کند. این نکات بدون تردید در مشارکت مردم در انتخابات سال آینده اثرگذار خواهد بود.بنابراین همه نهادها و مسئولان باید تلاش کنند تا حد امکان سرمایه اجتماعی از دست رفته دوباره احیا شود.

این فعال سیاسی اصولگرا سپس به نقش شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: در زمینه مشارکت عملکرد شورای نگهبان و احزاب سیاسی هم بسیار مهم است. شورای نگهبان در زمینه تایید صلاحیت‌ها باید به نحوی عمل کند که  همه سلایق در انتخابات نماینده داشته باشند. مخصوصا این مسئله در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم و اثر گذار در حضور مردم است. احزاب هم باید افرادی را به عنوان کاندید معرفی کنند که در بین مردم مقبول باشند و از منظر کارآمدی هم کارنامه درخشانی داشته باشند.

رسانه‌ها مردم را نسبت به آینده امیدوار کنند

نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم و هشتم در مورد نقش رسانه‌ها هم گفت:  علاوه بر شورای نگهبان و احزاب، رسانه‌ها هم نقش جدی در افزایش مشارکت مردم دارند. با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم نسبت به آینده ناامید هستند که رسانه‌ها می‌تواند در این زمینه با ارائه تحلیل‌های درست به افکار عمومی با یاس حاکم بر جامعه مقابله کنند.

وی افزود: در جمع بندی باید گفت به نظر می‌رسد اگر شرایط کشور با کاهش فشارهای آمریکا و رفع تحریم‌ها قدری در دو سه ماه آینده بهتر شود و گشایشی در اقتصاد کشور اتفاق بیافتد امیدواری برای افزایش مشارکت دور از واقعیت نخواهد بود. اما در حال حاضر تحلیل‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز با فضای مشارکت حداکثری فاصله داریم.

نباید منافع نظام قربانی منافع برخی گروه‌ها شود

وی با اشاره به گروه‌هایی که به دنبال مشارکت حداقلی مردم هستند، هم بیان داشت: برخی گروه‌ها پیروزی خود را در گرو مشارکت حداقلی مردم می‌دانند. بنابراین ایده مشارکت حداقلی و کنترل شده را مطرح می‌کنند که ایده و دیدگاه نظام و رهبری نیست. رهبری همواره بر مشارکت حداکثری تاکید کردند و همین چند روز پیش هم دوباره بر این مسئله تاکید کردند. چرا که ایشان مشارکت حداکثری را ضرورتی انکار ناپذیر برای نظام می‌دانند.

آرین منش افزود: مشارکت حداکثری هم موقعیت نظام را در منطقه و جهان تقویت خواهد کرد و هم باعث انسجام مردم خواهد شد. بنابراین دولتی که با مشارکت حداکثری انتخاب شود اقشار بیشتری از مردم را نمایندگی خواهد کرد و جایگاه قوی‌تری در اداره کشور خواهد داشت.

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا