اخبار

اعتبارات حلقه مفقوده بزرگراه آسیایی

کمبود اعتبارات آزادراه تبریز- مرند را که بخشی از بزرگراه بین المللی آسیایی می باشد دچار چالش کرده است.

آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا به شمار می رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، #کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، #افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می یابد.

این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی – غربی کشور از #گمرک «دوغارون» در مرز #افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از #تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع شده است و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.

#آزادراه_تبریز- مرند – #بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف #سوخت، توسعه شبکه #آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

احداث پروژه بزرگ و مهم آزادراه تبریز- بازرگان یکی از وعده‌های #رئیس_جمهور سابق در سفر به #آذربایجان_شرقی بود.

اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که در سفر هیئت دولت به آذربایجان شرقی دستور احداث پروژه ای حیاتی برای توسعه شمال غرب کشور و احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توسط رئیس جمهور داده شد و پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و #ترکیه در این محور ساخته شود.

طبق وعده دولتمردان برآورد اولیه برای اتمام این طرح ۵ سال اعلام‌شده بود که با گذشت نزدیک ۷ سال اتمام نیافته است. این همان پروژه‌ای است که سال‌هاست به امید تزریق بودجه به انتظار نشسته اما هم‌چنان با کمبود اعتبارات لازم، دست و پنجه نرم می‌کند.

تبریز-بازرگان؛ مسیر اصلی ترانزیتی با ترکیه، اتحادیه اروپا و قفقاز

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی آذربایجان‌شرقی به عنوان بستر دستیابی ایران به منطقه قفقاز و ترکیه از اولویت های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت های جاده ای و ارتباطی کشور و آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق آن ۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که با بهره برداری کامل از آزادراه تهران – بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود ۹۰۰ کیلومتری به شکل آزادراه فراهم می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز – بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا