اخبار

اسرائیل هرگونه تلاش برای احیای برجام را از بین می برد

مرتضی مکی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در حمله به تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان، گزاره‌های رسانه‌ها حاکی از نقش چند کشور آمریکا، اسرائیل، اوکراین و آذربایجان است.

کدام یک این‌ها به واقعیت نزدیک است، گفت: حمله به یکی از مراکز امنیتی #وزارت_دفاع جمهوری اسلامی اولین حمله‌ای نیست که توسط عوامل منتصب به #رژیم_صهیونیستی انجام می‌شود و احتمالا آخرین آن هم نخواهد بود. ما از این نوع حملات در #اصفهان ، تهران، کرج داشتیم و همواره متهم اصلی این‌گونه حملات #اسرائیل عنوان شده است.

وی افزود: رسانه‌های اسرائیلی نیز به این نکته اذعان داشتند که این اقدام از سوی رژیم‌صهیونیستی بوده و برخی از مقامات آمریکایی غیرمستقیم بر این نکته اذعان کردند. در شرایطی که به نظر می‌رسد شاید یک روزنه خیلی کوچکی برای احیای برجام وجود داشته باشد، اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند با این‌گونه اقدامات، این فضایی که شاید می‌تواند یک حسن ختام مثبت برای #برجام باشد را از بین ببرند.

واکنش جمهوری اسلامی به این حمله نشان می‌دهد که در واکنش به این حمله به دنبال موضع‌گیری سخت و افتادن در تله اسرائیلی‌ها نیستند و به خوبی آگاه هستند که فضای به وجود آمده حتی فضای مناسبی برای واکنش سیاسی تند هم نیست. به نظر می‌رسد در این‌گونه حملات، شاید محل پرواز این حملات از سمت آذربایجان، داخل کردستان عراق یا #خلیج_فارس باشد که با توجه به پایگاه‌هایی که اسرائیل دارد، هرکدام می‌تواند بخشی از طراحی این عملیات باشد.

مکی در پاسخ به این سوال که در میان این حادثه، وزیر خارجه قطر به تهران آمد و شاهد مذاکراتی برای حل اختلاف ایران و #اوکراین بودیم و از طرف دیگر شاهد اظهارات مقام اوکراینی و احضار کاردار این کشور به وزارت خارجه بودیم نظر شما درباره تحولات بعد از این اتفاقات چیست، گفت: واکنش اوکراین نسبت به این حادثه بیشتر بر این اساس است که اوکراینی‌ها تلاش می‌کنند از فضای موجود حداکثر بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی را ببرند. /ایلنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا