خبر/ گزارش

استراتژی جدید شهرداری برای مبارزه با تخلفات ساختمانی

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ما حق داریم از شهردار سوال کرده و دغدغه‌های مردم را پیگیری نماییم. این وظیفه ما است که به مشکلات شهروندان رسیدگی کنیم.

#تبریز، اسماعیل چمنی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص مشکلاتی که درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز، ترافیک شهری و وضعیت حمل‌ونقل عمومی مطرح کرده بود، پاسخ‌های شهردار را قانع‌کننده ندانست و بر ضرورت پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل تاکید کرد.

وی در پاسخ به توضیحات #شهردار به پرسش وی در جلسه شورای اسلامی شهر تبریز، ضمن طرح برخی مسائل و دغدغه‌های عمومی، تأکید کرد: سوالات مطرح‌شده از سوی وی، نه سوالات شخصی، بلکه دغدغه‌های مردم است که باید پیگیری و رفع شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ما حق داریم از شهردار سوال کرده و دغدغه‌های مردم را پیگیری نماییم. این وظیفه ما است که به مشکلات شهروندان رسیدگی کنیم.

چمنی در ادامه با اشاره به روند ساخت‌وسازهای غیرمجاز در تبریز، از عدم پیشگیری مؤثر شهرداری در این زمینه انتقاد کرد و گفت: تخریب‌های صورت‌گرفته در واقع از بین بردن سرمایه‌های مردم است. بهتر است به جای #تخریب، از ساخت‌وسازهای غیرمجاز پیشگیری کنیم. اگر پیشگیری‌ها به درستی انجام شود، ۹۹ درصد این ساخت‌وسازها متوقف خواهند شد.

وی همچنین تصریح کرد: ساخت‌وسازهای غیرمجاز تنها در حاشیه شهر محدود نمی‌شوند، بلکه در بافت‌های مرکزی تبریز نیز این مشکل وجود دارد. گاهاً پروانه ساخت برای یک #پروژه، برای ۶ طبقه صادر می‌شود، اما شاهد ساخت ۸ طبقه هستیم که این قطعاً اشتباه است. در برخی مناطق همچون خیابان‌های مفتح، حسین صراف، داداش‌آباد، شمس تبریزی و همچنین منطقه ۴، حجتی و مناطق دیگری مانند کرکج و بارنج، شاهد ساخت‌وسازهای بدون پروانه هستیم.

چمنی افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته و این پدیده می‌تواند امنیت جانی و مالی مردم را به خطر بیاندازد. در حال حاضر، ۱۰ درصد از پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها به ساخت‌وسازهای غیرمجاز مربوط است و در صورت بروز حوادث طبیعی، این ساختمان‌ها ممکن است در برابر بحران‌ها آسیب‌پذیر باشند.

در ادامه، چمنی به موضوع ترافیک سنگین در سطح شهر و مشکلات ناشی از آن پرداخت و گفت: ترافیک‌های شدید باعث ایجاد مشکلاتی برای دسترسی خودروهای اورژانسی مانند آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها می‌شود. علاوه بر این، مسیرگشایی‌هایی که قرار بود تحت عنوان طرح تفصیلی انجام گیرد، در بسیاری از مناطق هنوز تکمیل نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز همچنین به وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تبریز اشاره کرد و افزود: امروز تنها ۲۴۰ اتوبوس فعال در تبریز داریم، در حالی که در سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۷۰۰ اتوبوس می‌رسید. زمان انتظار برای اتوبوس‌های عمومی به حداقل نیم ساعت و برای ایستگاه‌های مترو حداقل ۱۷ دقیقه رسیده است. این نشان‌دهنده ضعف در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و عدم توجه کافی به آموزش و فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۵۶ درصد از مسافران در شهر تبریز به صورت تک‌سرنشین حرکت می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد به زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی توجه لازم صورت نگرفته است.

چمنی در پایان اظهار کرد: تمامی سوالاتی که من مطرح کرده‌ام، خواسته‌ها و مطالبه‌های مردم هستند. همچنین، صدور پروانه‌های ساختمانی باید برای شهروندان آسان‌تر شود. متأسفانه از توضیحات شهردار در این زمینه قانع نشدم و امیدوارم شهرداری به این مسائل توجه بیشتری داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا