اخبار

استان فارسدا یر آتونای سو آزالموش

کاهش بارندگی بیش از ۵۰ درصدی، افت سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین افت کیفی چاه‌ها به ویژه در جنوب از چالش‌های تامین آب شیراز است به گونه‌ای که در برخی از سفره‌ها امکان برداشت آب دیگر وجود ندارد.

 استان فارس سال‌ها است که درگیر پدیده خشکسالی است و این موضوع همواره مشکلات بسیاری را برای مردم این استان به ویژه کشاورزان ایجاد کرده است.
هر چند در یکی دو سال اخیر بارش باران در این استان قابل توجه بوده به گونه‌ای که گاه منجر به بروز سیل و سیلاب شد اما سال 1400 و زمستان سال گذشته بارش باران در استان به شدت کاهش داشته است. این شدت کاهش به گونه‌ای بوده که مسئولان استان فارس آن را در 50 سال اخیر بی‌سابقه دانسته و خواهان مدیریت بهتر مصرف شدند.
براساس آمار اعلام شده از سوی هواشناسی استان فارس تا صبح 6 تیرماه میانگین بارندگی استان در سال زراعی 154.1 میلی‌متر بوده است در حالی که در سال گذشته در همین زمان میانگین بارندگی 448.3 میلی‌متر بوده که 66 درصد کاهش را نشان می‌دهد.میانگین بلندمدت بارندگی سال سال زراعی جاری استان نیز 283.2 میلی‌متر گزارش شده است. بر اساس همین آمار درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته 66 درصد کاهش و درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت نیز 46 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
این موضوع در حالی است که تغییرات دما نیز امسال با کاهش بارندگی‌ها همراه شده و مردم استان فارس و شهر شیراز با گرمای بیشتری نسبت به سال‌ گذشته روبه‌رو هستند به گونه‌ای که تنها شهر شیراز در فروردین ماه 5.3 دهم و در اردیبهشت ماه نیز 2.5 درجه نسبت به سال گذشته افزایش درجه دما را تجربه کرده است.
هر چند که هواشناسی فارس هنوز میزان تغییرات خردادماه را لحاظ نکرده است اما بهمن بهروزی، مدیرعامل آبفای شیراز صبح امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های آبرسانی این شهرستان از افزایش 4 تا 5 درجه در خردادماه امسال نسبت به سال گذشته سخن گفت که خود موید این مطلب است که افزایش دما مصرف آب بیشتری را نیز در پی دارد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا