اخبار

اختلاف نباید به دو دستگی در جامعه منجر شود

سخنگوی دولت به انتقاداتی درباره لایحه حجاب اشاره کرده و گفت: عدم آگاهی کامل از مفاد این لایحه و برخی گرته‌برداری‌های ناقص از آن، عامل این انتقادات است، هرچند کسی ادعا نکرده است که این لایحه هیچ ایرادی ندارد."

علی بهادری جهرمی در گفتگو با ایسنا درباره تدوین قانون حجاب و مشخص‌شدن حدود قانونی و تأثیر آن در تعدیل رفتار‌های فراقانونی در جامعه، اظهار کرد: رفتار‌های فراقانونی در جامعه ما عمومیت ندارد. ممکن است برداشت شما از تصاویر و فیلم­‌هایی که در فضای مجازی منتشر می­‌شود، گستردگی اقدامات فراقانونی حول موضوع #حجاب در #جامعه باشد، اما #فضای_مجازی در این رابطه معیار درستی به دست نمی­‌دهد.

 

وی افزود: فقط به­‌عنوان یک مثال نقض می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شما تقریباً در رسانه­‌ها – با هر خط و مشی که داشته باشد – خبر، تصویر، فیلم یا تحلیلی درباره اقدامات منطبق بر قانون در موضوع حجاب مشاهده نمی­‌کنید؛ چراکه این موضوع، یعنی پایبندی به قانون در حجاب، یک اصل در جامعه ماست و رسانه­‌ها تنها موارد استثنا که همان معدود اقدامات فراقانونی در رابطه با حجاب است، منعکس می­‌کنند و برایش تحلیل می­‌نویسند. این سیر ممکن است این­گونه القا کند که موارد فراقانونی در جامعه ما گسترده است که البته منطبق بر واقعیت جامعه نیست.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که «طبیعتا یکی از دلایلی که موجب می­‌شود برخی از افراد در هر جامعه­‌ای اقدامات فراقانونی به سمت تعدیل پیش می‌رود و حجاب هم به‌عنوان یک امر اجتماعی از این ویژگی مستثنا نیست.

بهادری جهرمی با ارائه ارزیابی خود از این لایحه و تاثیر آن در کاستن از دودستگی ناشی از رفتار‌های فراقانونی، تصریح کرد:عفت و حیا به­‌عنوان یک مفهوم کلی دیرینه و ارزشمند در جامعه ایرانی امری پذیرفته شده است. تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در این زمینه که گفتند «افرادی که به تعبیری حجاب نیمه­‌کاره دارند، توی دهن بانیان فراخوان­‌های ایام اغتشاشات سال گذشته زدند»، نشان می­‌دهد جامعه ایرانی حول یک موضوع اجماع و وفاق دارد و آن هم عفت و حیا است. وقتی بنا باشد حیای ایرانی از سوی دشمنان ما به­‌عنوان دستاویزی برای دودستگی در جامعه عمل کند، زن و مرد بصیر ما همین عفت و حیا را به عاملی برای وحدت و همبستگی تبدیل می­‌کنند.

وی یادآور شد: مصادیق فراوانی از وحدت و همبستگی را شاهد بوده­‌ایم. از دوران دفاع مقدس گرفته تا دوران مبارزه با کرونا و نهضت کمک­‌های مومنانه، ایرانیان نشان داده­‌اند اجازه نخواهند داد برخی اختلاف سلیقه­‌ها، به عاملی جهت دودستگی و شکاف جدی در جامعه تبدیل شود و در بزنگاه­‌ها با تدبیر و تفاهم نسبی، مسائل را حل­‌و­فصل می­‌کنند. امر حجاب نیز جزئی از مفهوم کلی حیا و عفت است که جامعه ایرانی نسبت به اصل آن اتفاق نظر و اشتراک دیدگاه دارد. اساساً حیا و عفت عاملی برای وحدت ملی و امور هویت­‌ساز در جامعه ایرانی است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که «تصویب قانون به روشن‌شدن حدود و معیار‌ها کمک می­‌کند»، اظهار کرد: تصویب قانون خوب توأم با اجرای خوب قانون، از تلاش­‌ها برای دوقطبی­‌سازی‌های کاذب در جامعه پیشگیری می­‌کند یا باعث می­‌شود اقدامات اختلاف­‌افکنانه و دودستگی­‌ساز نتواند نتایج مطلوب بانیان تفرقه و دودستگی را رقم بزند.

وی با اشاره به نقش و وظایف قوای سه‌گانه در تدوین، تصویب و اجرای آن، تصریح کرد: لایحه­‌ای که درباره حجاب به مجلس ارسال شده است، لایحه قضایی است که از سوی قوه قضائیه تهیه شده است. مسیر تدوین، ارسال و تصویب این لوایح در قانون اساسی و سایر قوانین مشخص شده و پس­ از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه در دولت به تصویب می­‌رسد و تقدیم مجلس می­‌شود. پس از تصویب نهایی هم، مسئولیت اجرای قانون در خود متن قانون مشخص شده است. با توجه به ماهیت قضائی این لایحه، بخش عمده مسئولیت اجرای آن هم با قوه قضائیه و ضابطان قضائی خواهد بود. /ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا