اخبار

احیای بافت سنتی گذر «حیدر تکیه سی» در اولویت کار شهرداری منطقه ۱۰

شهردار منطقه ۱۰ تبریز گفت: هویت اصلی حیدر تکیه سی در تمامی مراحل باید با اولویت اصلی قرار گیرد.

به گزارش شهریار، رسول وظیفه‌شناس در خصوص گذر حیدر تکیه سی گفت: مغازه‌های این گذر مالک‌ و سرقفلی دارند، بر اساس جلساتی با مالکان مغازه‌ها در شهرداری منطقه ۱۰ تبریز، مقرر شده است تا مغازه‌های گذر را با قیمت کارشناسی تملک و اقدامات مربوطه صورت گیرد.
وی با بیان اینکه این مجموعه می‌تواند با طراحی معماری و سنتی با همکاری میراث فرهنگی به هویت اصلی خودش برگردد افزود: تلاش می‌کنیم تا گذر حیدر تکیه‌سی را با همکاری و نظر میراث فرهنگی، ساماندهی و احیا کنیم، این مجموعه با قدمتی نزدیک به ۶۰۰ سال دست نخورده باقی مانده است و کاری برای احیا و بازسازی آن انجام نشده است.
وی تاکید می‌کند: تلاشمان بر این است در تعریض گذر و مسیرگشایی، بافت تاریخی و سنتی گذر حیدر تکیه‌سی را حفظ کرده و آسیبی به آن وارد نکنیم، هر گونه اقدام در این گذر برای احیا و بازسازی با نظارت و هماهنگی میراث فرهنگی اتفاق خواهد افتاد تا ضرری به بافت تاریخی این منطقه وارد نشود.
وظیفه‌شناس در خاتمه با بیان اینکه هزینه‌ی نگهداری و حفظ بافت تاریخی زیاد است، تعیین سیاست‌های تشویقی برای ساکنان در این بافت‌ها و در نظر گرفتن تسهیلات کم بهره و افزایش خدمات رفاهی و فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی را از جمله راه‌های تشویق مردم به حفظ بافت تاریخی شهر، عنوان کرد.
بر اساس این گزارش، احیای گذر حیدر تکیه‌سی تا قبل از بهار ۱۴۰۰ می‌تواند خبر خوبی برای دوست داران میراث فرهنگی کهن شهر تبریز باشد و زمینه‌ی آشتی اهالی این محله را با شهرداری و میراث فرهنگی فراهم کند.
شهردار منطقه ۱۰ تبریز در پایان ابراز امیدواری کرد در بودجه سال ۱۴۰۰ با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به سنگ فرش نمودن حیدر تکیه سی اقدام خواهیم کرد. 
/ شهریارنیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا