اخبار

احداث دهکده لجستیک، موتور محرک توسعه منطقه آزاد ماکو است

احداث دهکده لجستیک، موتور محرک توسعه منطقه آزاد ماکو استمهدی صفری مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با برقراری اتصال ریلی تبریز – کارس، مسیر ریلی عبوری از منطقه آزاد ماکو سریع‌ترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا و جنوب و مرکز اروپا خواهد بود.
وی با بیان اینکه زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه ­پذیر و اقتصادی است، افزود: طرح توسعه مجموعه ای از کریدورهای زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال می‌کنیم و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران اقتصادی ­ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و جنوب و مرکز اروپاست.
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه فعال شدن این مسیر و بهره برداری از آن مستلزم احداث راه ­آهن تبریز – کارس به عنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپاست، اضافه کرد: با اتصال ریلی تبریز به کارس که هم ­اکنون مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو در جوار شاهراه تراتزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیت­های لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق آزاد، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا می کند.
صفری مقدم  با اشاره به جانمایی دهکده لجستیک در نزدیکی فرودگاه و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا اظهار داشت: با هم ­افزایی مزیت­‌های لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیت­ های ترانزیتی این مسیر ریلی و در کنار آن بهره بردن از مزیت­های قانونی و استعدادهای ذاتی منطقه، دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در توسعه منطقه ایفا کرده و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد ماکو شود.
منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز بوده و شاهراه اتصال ایران و اروپا نیز محسوب می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا