اخبار

احتمال درگیری نظامی ایران و جمهوری آذربایجان چقدر است؟

به دلیل بروز اختلافات بین ایران و آذربایجان در مورد دو مسئله "حضور پایگاه‌های نظامی اسرائیل" و "کریدور نخجوان"، برخی ناظران احتمال بروز درگیری نظامی را پیش بینی کرده‌اند. با این حال، علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره این موضوع نظر خود را اعلام کرده است.

اختلاف ایران و آذربایجان بر سر درخواست باکو برای ایجاد یک «کریدور» از نخجوان به سرزمین اصلی و بستن مرز‌های جغرافیایی ایران و ارمنستان بوده است. در حقیقت اجرای درخواست علی‌اف و باز کردن کریدور نخجوان برای جمهوری آذربایجان به این معناست که ایران مرز خود با ارمنستان را از دست خواهد داد. طبیعی است هرگونه تغییر در #مرز های ایران با مخالفت #مقامات کشور روبرو خواهد شد.

 

اختلاف بر سر باز کردن کریدور نخجوان در مقطعی عاقبت به قطع روابط #دیپلماتیک #باکو با #تهران و خروج اعضای #سفارت این کشور از ایران انجامید. البته اقدام باکو در تخلیه سفارت در نتیجه حمله به این #سفارتخانه و کشته شدن یکی از اعضای این نهاد دیپلماتیک بود، اما به نظر می‌رسید با توجه به توضیحات رسمی ایران درباره علت حادثه، اصرار دولت باکو در تروریستی خواندن آن، بهانه‌جویی بوده باشد. با همه این احوال اتفاقی که افتاده افزایش تنش‌ها با همسایه شمال غربی ایران و احتمال بروز یک درگیری نظامی در مرز‌های مشترک دو کشور است.

در شرایطی که جمهوری آذربایجان و مشخصاً الهام علی‌اف در چند ماه اخیر آشکارا به استقبال تنش با ایران رفته‌اند، این سوال مطرح می‌شود که  باکو از گل‌آلود شدن آب چه سودی می‌برد؟ و مهمتر اینکه احتمال درگیری ایران و جمهوری آذربایجان چقدر است؟

علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در پاسخ به این سوال گفته «اختلافات ایران و آذربایجان از سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد، با این توضیح که این فضای چالشی دلیل‌های مختلفی دارد. اصلی‌ترین دلیل این بود که با درنظر گرفتن جمعیت ۶۰ درصدی شیعه در این کشور، ایران سعی کرد «کانون‌های مقاومت» در آذربایجان به وجود بیاورد که در واقع این موضوع استارت اختلاف دو کشور به شمار می‌رود. به طوری‌که آن‌ها تصمیم به تعطیلی کنسولگریی‌های ایران در کشورشان گرفتند.

بیگدلی می‌گوید: دلیل بعدی اختلاف هم این است که که قبلاً کامیون‌های آذربایجان، ایران را به عنوان مسیری برای رسیدن به ارمنستان، گرجستان و اروپا می‌دانستند اما بعد از مطرح شدن این بحث که آذربایجان با در اختیار گرفتن قره‌باغ دیگر احتیاجی به خاک ایران ندارد، ایران هم باطبع واکنش داد تا فاصله دیپلماتیک دو کشور بیش از پیش شود. /رویداد24

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا