اخبار

اجرای طرح بازدید رایگان دودکش منازل در مراغه

سیدرضا طریقی‌نیا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار افزود: این طرح با هدف مقابله با خطرهای گاز مونواکسیدکربن اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات لازم و مشاوره و بازدید کارشناسان ما با شماره تلفن‌های ۱۲۵ یا ۳۷۲۷۴۴۴۴ تماس حاصل کنند.

وی اضافه کرد: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و شهروندان باید از اتصال دو یا چند وسیله گازسوز به یک دودکش مشترک خودداری کنند.

به گفته وی انتهای کلیه دودکش‌ها بایدحداقل یک متر از سطح پشت‌بام و حداقل یک متر از دیوار جانبی همسایه فاصله داشته باشد و دارای کلاهک مخصوص به شکل «H» باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مراغه ادامه داد: انتهای خروجی دودکش نباید در کنار کولر یا زیر پنجره و بازشو دیگر باشد زیرا گازهای سمی وارد فضای خانه می‌شود.

«طریقی‌نیا» با بیان اینکه قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگتر از قطر خروجی دستگاه گازسوز باشد، اظهار داشت: دودکش و اتصالات آن باید از جنس مقاوم و بدون هیچ منفذ نشتی باشد و استفاده از لوله‌های قابل انعطاف (آکاردئونی) به عنوان دودکش ممنوع است.

به گفته وی استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب و منازل مسکونی خطرناک بوده و غیرمجاز است؛ همچنین قبل از نصب بخاری و آبگرمکن، شهروندان باید از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوند.

وی با تاکید بر اینکه محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز بای به طور مرتب بازرسی و از محکم بودن آن اطمینان حاصل شود، بیان کرد: استفاده از پلوپز به عنوان وسیله گرمایش ممنوع است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مراغه این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که قرار گرفتن اشیای قابل اشتعال در مجاورت بخاری ممکن است سبب آتش‌سوزی گردد و بر همین اساس باشد از خشک کردن لباس و وسایل بر روی بخاری جدا خودداری شود.

«طریقی‌نیا» اضافه کرد: شهروندان باید از قراردادن وسایل گازسوز در معرض کوران هوا و جریان باد و همچنین از نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام خودداری کنند.

وی نصب وسایل گازسوز با شیلنگ استاندارد و مخصوص گاز را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: حداکثر طول شیلنگ گاز باید یک‌ونیم متر باشد.

وی ادامه داد: شیلنگ گاز نباید به هیچ وجه در معرض حرارت اجاق گاز و سایر دستگاه‌های گازسوز قرار گیرد و برای محکم کردن شیلنگ در انتهای لوله باید از بست فلزی مخصوص استفاده شود؛ همچنین پیچاندن سیم به جای بست باعث بریده شدن و جداشدن شیلنگ گاز و انتشار گاز می شود و باید از این کار خودداری شود.

وی تاکید کرد: برای پیدا کردن محل نشت گاز هرگز از شعله کبریت استفاده نشود و تنها با استفاده از محلول صابون یا مایع ظرفشویی نسبت به نشت یابی اقدام گردد.

به گفته وی شیرهای گاز که به دستگاه گازسوزی وصل نیست و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد باید با درپوش مسدود شده و از اتصال دو یا چند دستگاه گازسوز به یک شیر مصرف خودداری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مراغه این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که در صورت ترک منزل برای مدت طولانی، حتما باید شیر اصلی گاز بسته شود و از آنجایی که باید هوای کافی برای سوختن گاز به وسیله گازسوز برسد، وجود درزها و روزنه‌ها زیر درب و پنجره‌ها برای این منظور مفید خواهد بود.

«طریقی‌نیا» بیان کرد: در صورتی که وسیله گازسوز با شعله آبی و پایدار نسوزد و شعله آن زرد و قرمز یا دارای پرش باشد، باید آن را جدی گرفت زیرا ممکن است این نقص ناشی از نرسیدن هوا به وسیله گازسوز باشد.

وی ادامه داد: نصب شومینه در اتاق خواب مجاز نیست و همچنین باید از نصب شومینه بدون سیستم محافظ شعله یا ترموکوپل نیز خودداری شود.

به گفته وی هرگونه تغییر درسیستم لوله‌کشی گاز ساختمان باید به اطلاع شرکت گاز و تایید نظام مهندسی برسد و شهروندان باید از دستکاری کنتور و رگلاتور اکیدا خودداری کنند.

به گزارش باش خبر وبه نقل از ایرنا همزمان با فصل سرما برخی از شهروندان به دلیل سهل‌انگاری و انتشار گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست می‌دهند؛ مرگی آرام که گاهی نیز به آن مرگ خاموش گفته می‌شود و مقابله با آن تنها در سایه توجه به توصیه‌های ایمنی امکان‌پذیر است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا