اخبار

اثرگذاری واکسن در فروکش کرونا و تهدید سویه جدید

به رغم واکسن هراسی که در فضای مجازی توسط برخی از مخالفان واکسناسیون در کشور دامن زده شد، اکنون نزدیک ۸۰درصد مردم واکسن زده اند و به مصونیت جمعی نزدیک شده ایم، اما هنوز کمتر از ۱۰ میلیون نفر در کشور و بیش از ۳۵۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی واکسن نزده اند که نگرانی از شیوع مجدد کرونا را به وجود می آورد؛ از طرف دیگر با ورود احتمالی سویه جدید این بیماری بنام «اُمیکرون» این نگرانی تشدید می شود.

بنا به اعلام کارشناسان حوزه بهداشت و درمان با شیوع سویه جدید کرونا به بنام «اُمیکرون» در حدود ۴۰ کشور جهان و احتمال ورود آن به کشورمان، عده اندک باقی مانده ای که واکسن نزده اند، می توانند عامل شیوع مجدد و همه گیری کرونا در کشور شوند که باید این هشدار را جدی بگیرند.

با تلاش جمعی کادر درمان کشور، بسیج و ستاد ملی و استانی کرونا، مسیر خوبی برای مهار کرونا طی شده و آخرین آمار میزان موفقیت در مهار کرونا را نشان می دهد، به شرطی که مردم سرمشق گرفته و از یک سوراخ چندین بار گزیده نشوند و تا مهار کامل کرونا و ریشه کنی آن برای دریافت واکسن، اهتمام و پروتکل بهداشتی در استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

به نظر می رسد در صورت رعایت توصیه های بهداشتی و استمرار واکسیناسیون تا شکست کرونا، راه درازی نمانده، به شرط اینکه بار دیگر با دست خودمان کرونا را تقویت نکنیم و اجازه تکثیر کووید ۱۹ را با لجبازی در عدم دریافت واکسن ندهیم تا آمار ابتلا و فوتی به کمترین حد خود برسد.

اکنون رعایت فاصله ها و توصیه های بهداشتی در ادارات، مدارس و دانشگاه ها از مهم ترین مواردی است که غفلت از آن موجب شیوع دوباره پاندومی کرونا، این بار بیشتر در بین جوانان و میانسال ها می شود؛ بر این اساس برای حفظ وضعیت موجود و مهار کرونا باید تا آخرین حد ممکن برای جلوگیری از ابتلای عزیزانمان تلاش کنیم تا ریشه کنی کرونا به طور رسمی اعلام شود.

در این میان هر چند آمار فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی در مقایسه با رقم حدود ۸۰ نفر در روز کاهش چشمگیری یافته و به عدد چهار رسیده، اما باز هم جزو استان هایی است که آمار بالایی دارد، در صورتی که در سه روز گذشته حتی تا ۱۹ استان روزهای بدون فوتی یا با یک فوتی داشته اند.

این در حالی است که رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام می کنند که آذربایجان شرقی به لحاظ اجرای واکسیناسیون جزو پنج استان پیشرو کشور است و اکنون حدود ۸۰درصد جمعیت بالای ۱۲سال استان مقابل کرونا واکسینه شده اند.

اثرگذاری واکسن در فروکش کرونا و تهدید سویه جدید

واکسن بر سویه اُمیکرون موثر است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص گفت: با اجرای طرح خانه به خانه در شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی، طرح شهید سلیمانی، طرح واکسن خودرویی، واکسیناسیون عمومی در مراکز بهداشت و مراکز تجمیعی به صورت شبانه روزی تزریق واکسن در استان ادامه دارد.

بهمن نقی پور اظهار کرد: آذربایجان شرقی به لحاظ تزریق واکسن جزو استان های اول کشور است و این روند به صورت جدی ادامه دارد طوری که اکنون حدود ۸۰درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه سویه جدید اُمیکرون به ایران وارد نشده است، گفت: با مصونیتی که واکسن در مقابل این سویه جدید کرونا دارد اهمیت واکسیناسیون خود را بیشتر نشان می دهد بر این اساس مردم نسبت به تسریع در واکسیناسیون همت کنند. 

چهار تا پنج بیمار کرونایی روزانه در آذربایجان شرقی فوت می شوند 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ادامه روند نزولی ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی و لزوم تسریع در مراجعه مردم برای واکسیناسیون گفت: اکنون کمتر از ۳۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.اکنون کمتر از ۳۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

عباسعلی درستی اظهار کرد: روزانه نتیجه ۱۰۰ تا ۱۵۰ آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی مثبت اعلام می شود و متاسفانه به طور متوسط چهار تا پنج بیمار کرونایی استان در روز فوت می شوند. 

وی افزود: تاکنون بیش از ۹۱درصد افراد بالای ۱۲سال آذربایجان شرقی واکسینه شده اند و ۷۸درصد افراد بالای ۱۲ سال دُز دوم را نیز دریافت کرده اند؛ انتظار می رود مردم در واکسیناسیون خود تسریع کنند تا هر چه زودتر به مصونیت جمعی در استان دست پیدا کنیم. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: بیش از ۹۲درصد جمعیت دانش آموزی آذربایجان شرقی نیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند. 

درستی با بیان اینکه شهر قرمز و نارنجی کرونایی در آذربایجان شرقی وجود ندارد، گفت: اکنون پنج شهرستان استان شامل اهر، آذرشهر، جلفا، میانه و ملکان در حالت زرد کرونایی قرار داشته و بقیه شهرستان ها آبی هستند. 

۶۶درصد جمعیت شهرستان تبریز زیر پوشش کامل واکسیناسیون قرار گرفت

رییس مرکز بهداشت تبریز نیز اعلام کرد: از آغاز واکسیناسیون عمومی بر ضد کرونا تاکنون ۶۶درصد جمعیت این شهرستان زیرپوشش کامل واکسن قرار گرفته و هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند.

احمد مردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۷۸درصد جمعیت شهرستان ۲ میلیون نفری تبریز نیز تاکنون واکسن نوبت اول را دریافت کرده اند؛ از این تعداد ۹۰درصد برای تزریق نوبت دوم واکسن مراجعه کرده اند و انتظار می رود برای اینکه واکسن نوبت اول آنها بی اثر نشود، در موعد مقرر برای ادامه واکسیناسیون مراجعه کنند. 

وی ادامه داد: به رغم اینکه روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در تبریز واکسن دریافت می کنند، ولی تاکنون بیش از ۲۳۰ هزار نفر در شهرستان تبریز اصلاً برای تزریق واکسن مراجعه نکرده اند و جزو جاماندگان از واکسیناسیون محسوب می شوند.

مردی یادآور شد: ۸۳ درصد جمعیت دانش آموزی، ۵۴ درصد مادران باردار و ۸۳ درصد جمعیت بالای ۱۲سال شهرستان تبریز واکسینه شده اند و مادران باردار بالای ۱۲هفته باید برای واکسیناسیون، معرفی نامه از مراکز بهداشتی دریافت کنند. 

۱۹درصد جمعیت شهرستان تبریز نوبت سوم واکسن را دریافت کردند 

وی همچنین با اشاره به اینکه واکسیناسیون دُز سوم بر ضد کرونا در شهرستان تبریز آغاز شده است، گفت: تاکنون ۱۹درصد جمعیت این شهرستان نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند و اکنون افراد بالای ۴۰ سالی که واکسن های سینوفارم، برکت و باهارات را تزریق کرده اند، می توانند پس از سه ماه از تزریق دز دوم واکسن شان، برای تزریق نوبت سوم مراجعه کنند؛ این تعداد می توانند برای تزریق متضاد واکسن از برکت، پاستوپلاس و سینوفارم استفاده کنند. 

رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز افزودالبته افرادی که واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا را دریافت کرده اند، باید پس از ۶ ماه از تزریق دُز دوم برای دریافت نوبت سوم واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. 

وی یادآوری کرد: اکنون در شهرستان تبریز ۴۴ مرکز شهری و ۴۰ خانه بهداشت در ساعات اداری، به جز روزهای تعطیل و هشت مرکز تجمیعی واکسیناسیون را انجام می دهند.

مردی افزود: اکنون رنگ کرونایی شهر تبریز آبی است. 
//ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا