اخبار

اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای تعامل با ایران برای احیای برجام

هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل: اتحادیه اروپا در به در به دنبال راهی برای تعامل با ایران برای احیای دوباره برجام است لذا طرح اتحادیه اروپا علیه س.پ.ا.ه نمی تواند یک طرح فراگیر بین المللی تلقی شود زیرا برای کشور های جهان الزام آور نیست.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره اقدام پارلمان اروپا در تروریستی خواندن س.پ.ا.ه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: اقدام اخیر پارلمان اتحادیه اروپا در قرار دادن س.پ.ا.ه در لیست سازمان‌های تروریستی اگرچه به لحاظ قانونی و اعتباری فاقد اهمیت است و بیشتر جنبه پروپاگاندایی دارد اما نشان می‌دهد که این اتحادیه دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا و لابی صهیونیستی است.

وی افزود: مصوبه پارلمان اتحادیه اروپا که با مخالفت‌هایی در درون این نهاد مواجه شده نیازمند تایید شورای اتحادیه اروپا در بروکسل است که برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد شورای اتحادیه اروپا ممکن است این مصوبه را تعلیق کند.

هانی‌زاده ادامه داد: با این حال اکنون نوعی شکاف سیاسی در دیدگاه کشورهای اروپایی درخصوص تحریم س.پ.ا.ه بوجود آمده زیرا برخی کشورهای اروپایی اعتقاد دارند که ایران و نهادهای نظامی این کشور تاثیر مثبتی در تقابل با گروهک‌های تروریستی در غرب آسیا ایفا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: علت این امر این است که پارلمان اروپا علیرغم فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی موفق به تعلیق مذاکرات برجام نشد و این ثابت می‌کند که اتحادیه اروپا همچنان در پی تعامل با ایران در حوزه برجام است. لذا طرح پارلمان اروپا درخصوص س.پ.ا.ه نمی‌تواند یک طرح فراگیر بین‌المللی تلقی شود زیرا برای کشورهای جهان الزام‌آور نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز سازوکارهای تنبیهی زیادی در مورد اتحادیه اروپا دارد که در صورت جدی شدن طرح پارلمان اروپا این سازوکارها را عملیاتی خواهد کرد.

هانی‌زاده افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب طرحی نیروهای نظامی وابسته به اتحادیه اروپا را به عنوان نیروهای تروریستی و تجاوزگر قلمداد و شیوه‌های تهاجمی در برابر این نیروها اعمال کند. همچینین مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تصویب طرحی الزام‌آور دولت را مکلف کند که از کشتی‌های تجاری وابسته به اتحادیه اروپا که از تنگه هرمز عبور می‌کنند عوارض و مالیات سنگینی وضع کند که این امر اقتصاد شکننده اروپا را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. /ایرنا

#مجلس_شورای_اسلامی #برجام #سازمان_ملل_متحد #اتحادیه_اروپا #پارلمان_اروپا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا