اخبار

ابوالقاسم دلفی: روسیه ایران را در جنگ اوکراین شریک جرم کرد

سفیر اسبق ایران در فرانسه درباره تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ایران بر احیای برجام، بیان می‌کندکه ما به عنوان کشوری که در کنار روسیه در حال نقش‌آفرینی هستیم و علیرغم فرصت‌هایی که برای از بین بردن این تصور داریم تا نشان دهیم ما کنار متجاوز نیستیم و نمی‌خواهیم باشیم، به هر دلیلی از کنارش عبور می‌کنیم؛ بنابراین این وضعیتی است که قطعا تبعاتی خواهد داشت.

وی ضمن اشاره به اینکه دولت سیزدهم چاره‌ای جز رفتن به سمت شرق نداشت، گفت: «درست است که دولت سیزدهم موضوع نگاه به شرق را به عنوان راهبرد اساسی کشور انتخاب کرده و دارد عمل می‌کند؛ ولی این راهبرد نتیجه یک وضعیتی بود که ما چاره‌ای جز رفتن به سوی شرق نداشتیم چراکه غربی‌ها در بحث‌های مختلف با ما دچار مشکل شدند و این به وضعیتی کشیده شد که در بحث هسته‌ای عینیت پیدا کرد؛ بنابراین تقریبا روابط ما با آن‌ها بسته شد و به سمت شرق، مشخصا چین و روسیه، رفتیم. اما برای این دو کشور مشخص بود که اگر ما به توافق برسیم، در روابط خارجی راه‌های بیشتری گشوده می‌شود، بر این اساس هم چندان همکاری نمی‌کردند.

دلفی ادامه داد: «مباحث مربوط به نیروگاه بوشهر و مناسبات همکاری‌های هسته‌ای ما و روسیه و اینکه آن‌ها چه کردند، همه نشان از این است که خیلی راضی به انجام توافق نبودند. اما آنچه در این یک سال گذشته، خصوصا بعد از تجاوز روسیه به #اوکراین رخ داد این است که علیرغم اینکه ما در این خصوص اعلام بی‌طرفی کردیم، ولی در مواضع سیاسی و مواضع نظامی، بنابر ادعای غربی‌ها مبنی بر دادن پهپاد به روسیه کنارش بودیم. آنچه غربی‌ها و اوکراین ادعا می‌کنند این است که دادن پهپاد به روسیه، ما را در این جنگ تقریبا در کنار روسیه قرار داده است؛ بنابراین این ترکیب نشان می‌دهد که وضعیت ما با روس‌ها به چه شکل است.»

این کارشناس سیاست خارجی همچنین خاطرنشان کرد: «با این تفاصیل، این سیر تحولات و آنچه روس‌ ها با کارت ما در بحث اوکراین بازی کردند و ما را شریک جرم خود کردند، نشان می‌دهد که اگرچه روابط ما در #مذاکرات چندان هم روان نبود، ولی آن را تشدید و دچار مشکلات بیشتری کرد.»

دلفی در پایان خاطرنشان کرد: «باتوجه به تلاشی که غربی‌ها، #ناتو و امریکایی‌ها در این زمینه می‌کنند، روسیه قطعا تاوانش را خواهد داد تا از سمت کشور‌های دیگر تکرار نشود. ضمن اینکه #روسیه در مناسبات شرق و غرب دعوا‌های دیگری دارد که باید تسویه حساب کند. ما اگر از حالا به فکر این نباشیم که لکه در کنار روسیه بودن در جنگ اوکراین را از خودمان پاک کنیم، قطعا دچار مشکلات بعدی خواهیم شد.» /انتخاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا