اخبار

آینده روابط دولت بایدن با ایران، محور برنامه تحلیلی شبکه دولتی پاکستان

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، برنامه تحلیلی «فولت لاینز» با حضور “شباهت علی” مجری برنامه و کارشناسان ارشد از جمله خانم «رفعت مسعود» سفیر سابق پاکستان در ایران، «مایکل کوگلمن» پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات «وودرو ویلسون» مستقر در واشنگتن، «حسین‌شاهد سهروردی» رییس بخش روابط بین الملل دانشگاه پیشاور، «مصطفی خوش‌چشم» کارشناس ایرانی مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی و «سلطان علی حیدر» کارشناس امور سیاست اقتصادی از شبکه “پی تی وی ورلد” پاکستان پخش شد.

مجری این برنامه با اشاره به برخی مواضع تهاجمی دولت سابق آمریکا مبنی بر خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و سپس مواضع سابق جو بایدن علیه رویکرد خصمانه ترامپ در قبال منطقه و ایران، گفت: اکنون جو بایدن مسوولیت مدیریت آمریکا را برعهده گفته و باید ببینیم آیا وی حفظ توافق هسته‌ای و تعامل با ایران را در اولویت سیاست خارجی خود قرار خواهد داد.

سفیر سابق پاکستان در ایران در پاسخ به پرسش‌های مجری برنامه فولت لاینز، با بیان اینکه هیچ تغییری در وضعیت فعلی روابط ایران و آمریکا در آینده نزدیک قابل پیش بینی نیست و اوضاع به این سرعت بهبود پیدا نخواهد کرد،گفت: رقابت دو کشور در عرصه سیاست بین الملل دارای تاریخی بسیار قدیمی است و رفتن یک رئیس جمهور و آمدن رئیس جمهور دیگر لزوما به این معنا نخواهد بود که سیاست واشنگتن در آستانه تغییر قرار گرفته باشد.

رفعت مسعود که از مرداد ۹۷ تا اواسط آبان ۹۸ به عنوان سفیر پاکستان در تهران خدمت کرد، افزود: اگرچه تحریم‌های ضدایرانی در دوره اوباما لغو شده بود اما وضعیت فعلی برعکس است. بنابراین دوره بی‌اعتمادی و تعامل دشوار با آمریکا ادامه خواهد یافت.

وی اظهار داشت: ایران دشمن سرسخت اسرائیل در منطقه محسوب می‌شود، رژیمی که مورد حمایت آمریکا و متحد قوی آن در خاورمیانه است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران تهدید مستقیمی برای آمریکا نیست اما از آنجایی که اسرائیل، ایران را تهدیدی برای خود می‌داند این امر موجب شده که آمریکا به خاطر متحدان خود، ایران را تهدید تلقی کند.

رفعت مسعود با اشاره به برخی تنش‌ها در منطقه و فراز و نشیب در روابط ایران و عربستان، تاکید کرد: پاکستان به راهبرد سازنده خود یعنی داشتن روابط متعادل میان این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام ادامه خواهد داد. ما باید از هرگونه رویکرد جانبدارانه در قبال این تنش‌ها به طور جدی اجتناب کنیم اما باید اطمینان پیدا کنیم که این اختلافات به نقطه‌ای نرسد که تمام منطقه دچار آشفتگی شود.

وی با اشاره به پیوند تاریخی ملت‌های ایران و پاکستان و مشترکات فراوان میان دو کشور، گفت: باید مناسبات دو کشور همسایه را شیرین توصیف کرد. زبان فارسی و شخصیت‌هایی مانند علامه اقبال میراث مشترک ایران و پاکستان محسوب می‌شوند.

متخلفان برجام به دنبال حل اختلافات نیستند

«مصطفی خوش چشم» کارشناس ایرانی امور آمریکا و سیاست خارجی با حضور مجازی در برنامه تلویزیون دولت پاکستان گفت: اعضای متخلف برجام چه قبل و یا بعد از امضای این توافق نتوانستند مدرکی دال بر حرکت غیرمتعارف ایران در مسیر توسعه برنامه‌های هسته‌ای پیدا کنند.

وی افزود: اگر ایالات متحده واقعاً ادعای خطرناک بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران را داشت، در توافق هسته ای باقی می‌ماند. اما متخلفان برجام تمایلی به حل اختلافات ندارند و به وعده‌های خود نیز عمل نمی‌کنند. این درحالی است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود پایبند مانده است.

خوش چشم گفت: برعکس ادعای قدرت‌های غربی، ایران هرگز قصد سلطه گری در منطقه را ندارد. هنگامی که تروریست‌ها از ۸۴ کشور به سوریه سرازیر شدند، دولت دمشق درخواست رسمی از ایران برای مشارکت در مبارزه با تروریسم کرد، اقدام مشابهی که عراق نیز آن را انجام داد و جمهوری اسلامی ایران اقدامات مستشاری را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: هنگامی که اقلیم کردستان عراق تحت محاصره داعش قرار گرفت، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها پاسخی به درخواست کمک توسط مقامات اقلیم ندادند تا اینکه آنان خواستار کمک از ایران شدند و سپس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به کمک مردم اقلیم کردستان عراق شتافت و آنان را از شر تروریست‌ها نجات داد.

پیامدهای تخریبی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا

«سلطان علی حیدر» کارشناس پاکستانی امور سیاست اقتصادی نیز با تشریح تبعات تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کارشکنی واشنگتن علیه تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان، گفت: در واقع آمریکایی‌ها با اعمال شدیدترین تحریم‌ها، درصدد دستیابی به اهداف خود به روش یک جنگ بدون اسلحه هستند. آنان با این روش هر کشوری را مجبور به کاری می‌کنند که خواستار آن نیستند.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا به شدت و به طور مستقیم بخش بانکی، پرداخت‌ها و فعالیت‌های ارزی ایران را مورد هدف قرار داده است. واشنگتن با تحریم ایران درصدد منفعت بخشی برای متحدان خود در منطقه است.

این کارشناس پاکستانی اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا نه تنها مردم عادی در ایران را مورد هدف قرار داده بلکه مانع اصلی برای تکمیل پروژه‌های انرژی در منطقه به ویژه انتقال گاز از ایران به پاکستان است.

رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه پیشاور پاکستان نیز گفت: توافق هسته‌ای ایران یک پیروزی بزرگ دیپلماسی برای صلح منطقه‌ای و جهان بود، اقدامی که جو بایدن نیز شاهد امضای آن در دوره اوباما بود اما متاسفانه ترامپ در یک اقدام تقابل جویانه، دست به خروج از برجام زد.

«حسین شاهد سُهروردی» افزود: برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در حقیقت در راستای منافع منطقه و صلح است، بنابراین انتظار می‌رود جو بایدن در مقام ریاست جمهوری آمریکا در سیاست دولت قبلی بازنگری کرده و سرانجام در مسیر تقویت برجام و تعامل دیپلماتیک با تهران قدم بردارد. 

///ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا