اخبار

آیا پرونده برجام قطعی بسته خواهد شد؟ | پاسخ یک کارشناس

"یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: دولت سیزدهم فکر می‌کرد که دولت قبل سازوکار برجام را به طور کامل واداده بوده و با غرب زده و بنده داشته و اگر ما به قدرت برسیم، انقلابی عمل خواهیم کرد و می‌توانیم بسیاری از امتیازاتی که دولت دوازدهم نتوانست بگیرد را بگیریم. اما وقتی بر سر کار آمدند، متوجه شدند که واقعیت‌ها با آنچه در تبلیغات مطرح می‌شد، متفاوت است و به دلیل شرایط داخلی و فشارهای بین‌المللی، برجام نمی‌توانست به خواسته‌های کامل ایران برسد."

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل هسته‌ای، در گفتگو با خبرنگار سیاسی مُنیبان ضمن ارزیابی تلاش دولت سیزدهم برای احیای برجام گفت: دولت سیزدهم برای #احیای_برجام تلاش کرد اما محاسبات و پیش‌بینی‌هایی که کرده بود غلط بود. به عنوان مثال #دولت_سیزدهم فکر می‌کرد دولت قبل سازوکارش واداده بوده و با غرب زد و بنده داشته و اگر ما سرکار بیاییم انقلابی عمل خواهیم کرد و می‌توانیم بسیاری از امتیازاتی که #دولت_دوازدهم نتوانست بگیرد را بگیریم اما وقتی بر سر کار آمدند متوجه شدند عالم واقع با آنچه که در #تبلیغات مطرح می‌شد، متفاوت است.

او افزود: بنابراین شاهد بودیم که محاسبات اشتباه از آب در آمد و #آمریکا هم تصور می‌کرد #تحریم ها موثر واقع می‌شود و این موضوع منجر می‌شود که دولت سیزدهم با برجام پلاس موافقت کند. همه شواهد حاکی از آن است که آمریکا به دنبال بازگشت به #برجام قبل نیست لذا براساس اظهاراتی که داشتند مشخص بود به دنبال برجام پلاس یعنی موردی بیشتر از آنچه که در برجام مطرح بود هستند اما محاسبات آنها هم اشتباه بود و هیچ انعطافی از طرف ایران مشاهده نکردند. در مجموع آنچه شد که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

بهشتی‌پور در واکنش به اینکه پرونده برجام قابل بسته شدن است یا خیر، تصریح کرد: ایران نمی‌تواند پرونده برجام را ببندد و آن را کنار بگذارد به دلیل اینکه اولاً برجام مربوط به دولت نیست بلکه در سطح نظام جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی امنیت ملی و رهبری مطرح است لذا پیگیری برجام مربوط به دولت‌ها نبوده است بنابراین به دلیل اینکه برجام در سطح نظام جمهوری اسلامی مطرح است دولت رئیسی نقشی در تصمیم‌گیری برای بسته شدن پرونده ندارد بلکه شورای عالی امنیت ملی باید درباره آن تصمیم بگیرد. برجام علی‌رغم ضعف‌هایی که داشته امتیازاتی برای جمهوری اسلامی داشته چنانچه وقتی آمریکا از برجام خارج شد ایران از برجام خارج نشد و این تصمیم روحانی به تنهایی نبود. لذا بسیار بعید است که برجام به صورت کلی کنار گذاشته شود چراکه منافع برجام بیش از معایب آن است. /منیبان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا