اخبار

آیا «همه پرسی» با توجه به قانون اساسی، ممکن است؟

به گفته ایسنا، فصل پنجم قانون اساسی به موضوع «حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن» اختصاص دارد.

فصل پنجم قانون اساسی از اصل ۵۶ تا ۶۱ به شرح زیر است:
فصل پنجم- حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن
اصل پنجاه و ششم: حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اِعمال می‌کند.

اصل پنجاه و هفتم: قوای حاکم در #جمهوری_اسلامی_ایران عبارتند از: #قوه_مقننه ، #قوه_مجریه و #قوه_قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال میگردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.

اصل پنجاه و هشتم: اعمال قوه مقننه از طریق #مجلس_شورای_اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل میشود و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول بعد میآید برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ می‌گردد.

اصل پنجاه و نهم: در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

اصل شصتم: اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیس جمهور و وزرا است.

اصل شصت و یکم: اِعمال قوه قضائیه به وسیله دادگاه‌های دادگستری است که باید طبق موازین اسلامی تشکیل شود و به حل و فصل دعاوی و حفظ حقوق عمومی و گسترش و اجرای عدالت و اقامه حدود الهی بپردازد. /خبرآنلاین

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا