اخبار

آیا مذاکرات برجام از سر گرفته می شود؟

از اواخر هفته گذشته زمزمه احتمال از سرگیری مذاکرات ایران وغرب برای بازگشت به برجام شنیده شده است. سیگنال‌هایی از داخل وخارج نشان می‌دهد خبر‌هایی در راه است؛ آخرین آن‌ها بیانیه گروه ۷ و بیانات رهبری درباره تاکتیک نرمش قهرمانانه است.

از اواخر هفته گذشته زمزمه احتمال از سرگیری مذاکرات ایران وغرب برای بازگشت به برجام شنیده شده است. ابتدا نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از منابعی در کنگره از برگزاری یک جلسه میام مسئولان بلندپایه با محوریت ایران و موضوع برجام خبر داد. سپس یک نماینده مجلس مدعی «احتمال ازسرگیری» دوباره مذاکرات #احیای_برجام شد.

شهریار حیدری عضو #کمیسیون_امنیت_ملی #مجلس شورای اسلامی گفت «با توجه به مجموعه پیام‌هایی که از سوی #آمریکا و کشور‌های اروپایی به ما رسیده است، احتمالاً به زودی #مذاکرات احیای #برجام از سر گرفته می‌شود.» همچنین محمود سریع‌القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه بهشتی و عضو کمیته مشاوران پروژه استراتژی ایران در شورای آتلانتیک به یورونیوز گفت احتمالا #چینی ها توانستند با قدری فشار، ایران را اقناع کنند که در موضوع هسته‌ای، با آژانس همکاری و توافق‌هایی صورت دهد. او گفته ایران تحت شرایطی سیاست خود را ۱۸ درجه تغییر می‌دهد. مثل اتفاقی که در توافق با عربستان افتاد.

صبح روزشنبه هم آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب دیداری با مقامات وزارت خارجه از جمله حسین امیرعبداللهیان داشت و در آن بار دیگر از «نرمش قهرمانانه» حرف زد. این عبارت نخستین بار توسط رهبری در شهریور ۱۳۹۲ در جمع شماری از فرماندهان سپاه برای باز شدن فضای گفتگو‌های دیپلماتیک هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفت. آیت الله خامنه‌ای گفت: یک کشتی‌گیر هم حتی برخی مواقع می‌تواند نرمش نشان دهد ولی فراموش نمی‌کند رقیبش کیست و هدف اصلی‌اش چیست.

بعد‌ها امضای توافق برجام به «نرمش قهرمانانه» ایران در برابر غرب تعبیر شد. این بار رهبری در جمع مقامات وزارت خارجه بار دیگر موضوع «نرمش قهرمانانه» در دیپلماسی را پیش کشید و گفت «انعطاف یک جا‌هایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم.» البته رهبری درک قبلی از واژه نرمش قهرمانانه را مورد نقد قرار داد و گفت این عبارت در «داخل و خارج بد فهمیده شد /رویداد24

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا