اخبار

آموزش، نقش مهمی در کاهش آتش‌سوزی مراتع در اثر عامل انسانی دارد

آموزش، نقش مهمی در کاهش آتش‌سوزی مراتع در اثر عامل انسانی داردرییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره با کمک تسهیلگران دانشگاه زنجان از اوایل خردادماه امسال به منظور پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های ملی، گام‌های موثری برداشته است.
علی ایده‌لویی خاطرنشان کرد: یک تیم چهار نفره در این بازه زمانی با حضور در مناطق بحرانی روستاهای ذاکر، کهناب، گلستان، خانچای، امام، لار، یحیی‌آباد، چفتان، قلعه، تهم، چلگان، گلجه، ییلاق اولن دلبر، ییلاق سندستان و ییلاق قرخ قزلار، آموزش‌های لازم را برای بهره‌برداران، دهیاران واعضای شوراهای اسلامی ارائه کرده‌اند.
وی افزود: تیم مسؤولان آموزش و ترویج به همراه تسهیلگران در قالب نشست‌های صمیمی، جوامع محلی و دهیاران را با روش‌های پیشگیری و اطفای حریق آشنا کرده‌اند.
ایده‌لویی، ترویج و فرهنگسازی به منظور کاهش خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی و جلوگیری از وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها را ضروری خواند و ادامه داد: آموزش و ترویج فرهنگ منابع طبیعی و پیشگیری از تخریب و آتش‌سوزی مراتع، نقش مهمی در حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی دارد.
رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به برگزاری مانور و دوره‌های مختلف آموزش اطفای حریق در مناطق مختلف این استان برای دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها، گفت: مراتع با توجه به افزایش پوشش گیاهی و آغاز فصل گرما، مستعد آتش‌سوزی بوده و کوچکترین سهل‌انگاری در این شرایط، اراضی ملی را طعمه حریق می‌کند.
وی اظهار داشت: آشنایی دهیاران با چگونگی اطفای حریق و کنترل آن در ساعت‌های اولیه، ارزیابی توان عملیاتی اداره‌های منابع طبیعی و نیروهای یگان حفاظت شهرستان‌ها در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع، آمادگی کارکنان و چگونگی مدیریت بحران در هنگام حریق، فراهم کردن تجهیزات در حالت اضطراری و رفع نواقص احتمالی از اهداف برگزاری این دوره‌ها است.
ایده‌لویی خاطرنشان کرد: پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی، ساماندهی و هماهنگی بین دهیاران، شوراهای اسلامی روستا و کشاورزان و شناسایی و معرفی نقاط بحرانی نیز از دیگر اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی است.
وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با آموزش، فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، سمن‌ها و جوامع محلی در صدد است تا از افزایش احتمالی آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها پیشگیری کند.
ایده‌لویی با تاکید بر اینکه همه باید آمادگی کامل برای شرایط بحرانی و نجات طبیعت را داشته باشیم، ادامه داد: تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی می‌تواند برای تحقق اهداف تدوین شده، راهگشا باشد.
رییس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به نقش موثر سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) در این رابطه، گفت: سمن‌ها، سازمان غیرانتفاعی هستند که داوطلبانه بودن عضویت از ویژگی‌های بارز آن است.
وی اظهار داشت: منابع طبیعی با بحران‌های مختلف از جمله افزایش آتش‌سوزی در فصل تابستان روبه‌رو بوده و از این رو استفاده از ظرفیت سمن‌ها به منظور تحقق اهداف آموزشی و ترویجی در دستور کار قرار می‌گیرد.
ایده‌لویی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر و دقیق‌تر در سطوح مختلف منابع طبیعی بین جوامع محلی و دیگر افراد جامعه به عنوان پرچمداران حفاظت از انفال، عمل کنند.
وی، فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی با بهره‌گیری از پتانسیل سمن‌ها ( سازمان‌های مردم نهاد) را رویکردی کم‌هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالا خواند و افزود: این امر می‌تواند بستر مناسب جهت حفاظت از منابع ملی و طبیعی کشور قلمداد شود.
ایده‌لویی تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست، نقش مهم و اثرگذاری در آگاه‌سازی، مطالبه‌گری، همفکری و همکاری با مدیران را بر عهده دارند.
وی گفت: گفتمان و مطالبه‌گری سازمان‌های مردم‌نهاد باید بر اساس چهارچوب‌های قوانین و مقررات باشد که به همین منظور اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همواره از نقد، پیشنهاد و نظارت سمن‌ها در چهارچوب مقررات، استقبال می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا