اخبار

آمریکایی‌ها پایگاه بگرام را شبانه ترک کردند و به فرمانده جدید خبر ندادند

مقامات ارتش افغانستان می‌گویند که نیروهای ایالات متحده پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور در پایگاه هوایی بگرام، برق‌ها را خاموش کردند و شبانه بدون اطلاع به فرمانده جدید افغان این پایگاه، آنجا را ترک کردند.

گفته می‌شود فرمانده جدید این پایگاه، دو ساعت پس از ترک آمریکایی‌ها از خروج آنها مطلع شده است.

ارتش افغانستان روز دوشنبه بخش‌هایی از این پایگاه بزرگ را به نمایش گذاشت و تصاویری نادر از جایی که کانون جنگ آمریکا علیه نیروهای طالبان و القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر محسوب می‌شد را منتشر کرد.

در این پایگاه یک زندان با ۵ هزار زندانی نیز وجود دارد که بسیاری از آنها از نیروهای طالبان هستند.

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که بزرگترین فرودگاه هوایی خود در افغانستان را قبل از خروج نهایی نیروهای آمریکایی از این کشور به‌طور کامل تخلیه کرده است؛ پیش از این پنتاگون پیش‌بینی کرده بود که تخلیه این پایگاه تا پایان ماه اوت طول بکشد.

ژنرال میر اسدالله کوهستانی، فرمانده جدید بگرام می‌گوید: «ما شایعاتی در این باره شنیدیم که آمریکایی‌ها بگرام را ترک کرده‌اند و سرانجام ساعت هفت صبح فهمیدیم كه این خبر درست است و آنها از بگرام خارج شده‌اند.»

هفته گذشته در بیانیۀ ارتش آمریکا درباره تخلیه نیروهایشان از افغانستان آمده بود که عملیات تخلیه بسیاری از پایگاهها در حال اجراست و آنها عزیمت خود را با رهبران افغانستان هماهنگ کرده‌اند.

ارتش افغانستان پس از آگاهی از تخلیه کامل این پایگاه، نیروهایش را از کابل به این منطقه نظامی فرستاد. اما تا قبل از رسیدن این نیروها، پایگاه بگرام توسط گروه کوچکی از غارتگران مسلح هدف حمله قرار گرفت و بسیاری از اموال آن به سرقت رفت./ یورونیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا