اخبار

آقای زنوزی! تراکتـور جای “منم منم گفتن” نیست

محمدرضا زنوزی مطلق» مالک باشگاه تراکتور پس از غیبت طولانی‌مدت سرانجام در روز بازی این تیم مقابل مس رفسنجان رخ نمایان کرد. زنوزی که چند ماه قبل در پی اعتراض هواداران اعلام کرده بود مالکیت باشگاه را واگذار می‌کند در جمع کادرفنی و بازیکنان تراکتور از تصمیم واگذاری انصراف داد. البته او پیش از حضور در اردوی تیم با پیشکسوتان باشگاه نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.

زنوزی در دیدار با پیشکسوتان باشگاه تراکتور با دلی‌ پُر از دلایل دوری‌ از تراکتور و بی‌توجهی چند ماهه به این تیم صحبت کرد و دوباره وعده ساختن تیمی قدرتمند در فصل آینده را داد. مالک متمول سرخ‌پوشان از اقرار به اشتباهش در قرارداد با کوین کنستانت تا دفاع از تراکتور و تهدید به مرگش سخن گفت‌. او مقصر عدم نتیجه‌گیری تراکتور و اتفاقات اخیر را از رسانه‌های مرکز تا برخی افراد و صفحات مجازی معرفی کرد اما در این میان نه تنها از نقش خود حرفی به میان نیاورد بلکه اعلام کرد کسی نمی‌تواند او را از بابت هزینه‌‌هایی که انجام داده است، بازخواست نماید.

شکی نیست که محمدرضا زنوزی به عنوان فردی کارآفرین و بواسطه اشتغالزایی و خدمات شایانی که در حوزه اقتصاد به مردم آذربایجان ارائه کرده است مورد احترام عموم مردم این دیار بوده و این خدمات قابل تقدیر است اما او در مقام مالک تراکتور باید پاسخگو باشد بخصوص در مورد وضعیت فعلی این تیم و سوالات زیادی که وجود دارد و او هیچ‌گاه جوابگو نبوده است.

محمدرضا زنوزی در میان پیشکسوتان باشگاه از فحاشی به خانواده‌اش و تهدید شدن به مرگ سخن گفت و اعلام کرد عامل اصلی دوری‌اش از مدیریت تراکتور همین مورد بوده است اما او به این نکته اشاره دقیقی نکرد که چرا به قول خودش پله‌های دادگاه‌ها را بالا و پایین رفته و از طرف طرفداران تیم‌های تهرانی به مرگ تهدید شده است؟ آیا چیزی جز متهم کردن این و آن به تبانی و فساد و توهین به حریفان بوده است؟

زنوزی مدعی است در تاریخ ۵۲ ساله باشگاه تراکتور کسی به اندازه او از حیثیت و اعتبار تراکتور دفاع نکرده است اما همگان به خوبی می‌دانند که اعتبار تراکتور به وجود هواداران پرشورش و نتایجی است که در گذشته کسب کرده، نه حضور در برنامه‌های تلویزیونی و بیان سخنان عوام‌فریبانه و استفاده از واژه پیروزی به جای پرسپولیس. جالب این است که گویا او در برابر پیشکسوتان «واقعی» باشگاه کاربرد حرکات پوپولیستی و کلمه پیروزی را فراموش کرده بود.

یا چرا مالک تراکتور به یاد ندارد که این تیم با ندانم‌کاری و بی‌کفایتی افرادی که او بر مسند مدیریت تراکتور نشاند، در آستانه انصراف از لیگ قهرمانان آسیا قرار داشت؛ آیا این تصمیم هم از جانب همان افراد و صفحات مجازی گرفته می‌شد یا مدیران نالایقی که زنوزی در راس باشگاه گمارده بود؟ آبروریزی ضبط صوت از بازیکن و انتشار آن چطور؟ آیا در این اقدام زننده هم همان‌ها مقصر بودند؟

یا وعده‌های ۱۰ روزه فصل نقل‌وانتقالات برای گشودن پنجره که هواداران را بازیچه خود قرار داده و نهایتا آن فاجعه‌ سیرجان اتفاق افتاد و ادامه داستان. در مورد مجوز حرفه‌ای چطور، آبراموویچ وطنی! در این مورد حرفی ندارد آیا؟ تیمی که می‌توانست به عنوان جایگزین سرخابی‌ها در آسیا حضور داشته باشد، به دلیل عدم اخذ مجوز حرفه‌ای این فرصت را از دست داد.

از آن گذشته، مالک تراکتور ادعا دارد این تیم برای او هیچ آورده‌ای نداشته است. یکم اینکه، نماینده مجلس در این مورد مدعیست چندصد میلیارد بخشودگی مالیاتی از محل هزینه در تراکتور نصیب شرکت‌های خصوصی او شده که این ادعا قابل بررسی و شفاف‌سازی است و زنوزی برای اثبات صحبت‌هایش باید خلاف آن را ثابت کند. دوم، تکلیف برندی که در این چند سال از آن برای تبلیغ شرکت‌ها و موسسات خود استفاده کرده‌ است چه می‌شود؟ سوم، آیا ارز دولتی که ادعا شده مالکیت تراکتور برای خرید بازیکنان خارجی دریافت کرده، به نام این تیم نبوده است؟ آیا زنوزی بازهم معتقد است که نباید در مورد هزینه‌ها بازخواست شود؟

در مورد رخنه دلالان در باشگاه چطور، مالک تراکتور که روزی در قاب تلویزیون از همکاری با دلالان به خود افتخار می‌کرد، خبر دارد که همین دلالان تراکتور را به خاک سیاه نشانده‌اند یا خود را به آن راه زده‌ است! آیا او می‌داند که این دلال‌بازی چه تاثیری بر روی نتایج و اعتبار ۵۲ ساله تراکتور گذاشته و چقدر بر پیکره این باشگاه بزرگ لطمه زده است؟

از سویی، زنوزی دلیل عدم نتیجه‌گیری تراکتور در فصل جاری را استرس ناشی از فشار برخی افراد حاشیه‌ساز می‌داند اما به تعویض متعدد مدیران عامل و سرمربیان در دوران مالکیت خود که تعداد آن‌ها به عدد ۳۰ نزدیک شده و تراکتور را به نماد بی‌ثباتی در فوتبال ایران تبدیل و سخره خاص و عام کرده است، اشاره‌ای نمی‌کند.

از سوی دیگر، مالک تراکتور اعلام کرده حاضر به واگذاری بوده ولی کسی این تیم را تحویل نگرفت اما چرا از زمین سوخته‌ و خدشه‌ای که به اعتبار این باشگاه وارد آورده‌ است، چیزی نمی‌گوید. جایگاهی که الان تراکتوردر لیگ برتر دارد ماحصل کدام مالکیت و کدام تصمیمات است؟ لابد مالک تراکتور انتظار دارد در این شرایط برای خرید تیم در خطر سقوط سر و دست بشکانند؟

یا وقتی او مدعی است رسانه‌های استانی بی‌توجهی می‌کنند باید به این سوال پاسخ بدهد که تاکنون به کدام رسانه بومی و محلی افتخار مصاحبه داده‌ است که حالا این چنین فرار رو به جلو می‌کند. براستی مالک تراکتور در ۴ سال گذشته به کدامیک از این رسانه‌ها احترام گذاشته و با روی باز از آن‌ها استقبال کرده‌ که امروز توقع حمایت از آن‌ها را دارد؟ او که همیشه و در همه حال سفره دل خود را با رسانه‌های پایتخت‌نشین باز کرده‌ حال چرا از بی‌محلی رسانه‌های محلی گله می‌کند و از محاکمه رسانه‌های پایتخت ناراحت است؟

مالک تراکتور گویا متوجه نیست هوادار جوان و متعصبی که به دنبال فشار ناشی از تحقیر مقابل تیم‌های تهرانی به کام مرگ کشیده شد، باعث و بانی‌اش اشتباهاتی است که او و همکارانش در تراکتور مرتکب شده‌اند یا غیر از این است؟ مالک تراکتور به عنوان مسئول اصلی در نتایج این تیم حداقل در این زمینه یک عذرخواهی رسمی به هواداران بدهکار است!

آقای زنوزی! شما می‌توانستید همان راهی که با گسترش‌فولاد در فوتبال کشور به عنوان برند یک باشگاه خصوصی نمونه و با مدیریت اصولی و باثبات شروع کرده بودید، را با وجود کثرت تفاوت‌ها در تراکتور هم ادامه دهید و نام نیک از خود بر جای بگذارید اما نه تنها این کار را نکردید بلکه با تصمیمات احساسی و عجولانه و با انتخاب مشاوران منفعت‌طلب و نادرست تراکتور را به ورطه سقوط کشاندید.

آقای زنوزی! شما اگر امروز بخاطر حال و روز کنونی تراکتور از زمین و زمان شاکی هستید، باید بدانید که مقصر اول و آخر این وضعیت خودتان هستید. اجازه دهید این سوال را هم مطرح کنیم که اگر خدایی ناکرده تراکتور مقابل مس رفسنجان نتیجه نمی‌گرفت آیا در آن شرایط هم می‌توانستید از موضع بالا به پایین سخن بگویید؟ اگر امروز به واسطه برخی شرایط مجددا آفتابی شده‌ و می‌خواهید تراکتور را نجات دهید، باید در نحوه مدیریت‌تان تجدید نظر کرده و با عقلانیت رفتار و عمل کنید و البته با اتکا به اصلاحات گسترده والا حنای مظلوم‌نمایی و تکرار صحبت‌های عوام‌فریبانه دیگر برای هواداران تراکتور رنگی ندارد!

آقای زنوزی! شما مالک باشگاه تراکتور هستید، مالک تیمی که میلیون‌ها طرفدار دارد نه صرفا یک باشگاه یا ملک شخصی، پس این تفکر که بخواهید مسائل مربوط به این تیم را شخصی‌سازی کنید، منطقی و درست به نظر نمی‌آید. اینجا جای ادبیات “مال خودم است هرکاری دلم بخواهد انجام می‌دهم” نیست! اینجا تراکتور است، تیمی که سرمایه عظیم مردمی پشت خود دارد و کسی نمی‌تواند چنین سرمایه‌ای را دستمایه تصمیمات شخصی و خودخواهی خود کند.

//اناج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا