– آزادراه تبریز – سهند از جمله مطالبات ساکنان شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز است که کلنگ احداث آن در هنگام تَرمالی دولت در سال ۱۳۸۷ زمین زده شد، اما در دولت تدبیر و امید پایان یافت.
احداث آزادراهی که جاده ترانزیتی و پرتردد تبریز – آذرشهر برای دسترسی به شهر جدید سهند و صرف زمان ۴۵ دقیقه ای آن در ساعات غیرپیک را از نظر مکانی و زمانی به حداقل برساند، از جمله مطالبات مردم این شهر جدید از اوایل دهه ۱۳۸۰ به این سو بود که در نهایت در سال پایانی دولت نهم و در اوج درآمدهای نفتی ۲۰ دلاری تصویب شد.
اما اجرای این طرح در پنج سال بعدی دولت وقت، پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت و ساکنان ۱۳۰ هزار نفری شهر جدید سهند که سرریز جمعیت تبریز بوده و به همین دلیل نیز ناگزیر از تردد روزانه به این کلاشهر برای رفت و آمدهای شغلی و خانوادگی بودند، در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل، ناچار از صرف زمان دو سه ساعته برای طی مسیر ۲۵ کیلومتری و ماندن در ترافیک های چند کیلومتری بودند.
این وضعیت ادامه داشت تا اینه دولت تدبیر و امید، تکمیل آزادراه تبریز – سهند را که فاصله بین دومکان را به حدود ۱۵ دقیقه کاهش می داد و از وقوع صف بندان های طولانی در جاده قدیمی جلوگیری می کرد، در اولویت قرار داد و به رغم ضیق مالی به ویژه بعد از تشدید تحریم های ظالمانه آمریکا و هم پیمانانش از سال ۱۳۹۷شمسی به این سو، تلاش برای افتتاح آن وجهه همت نهادهای مسوول قرار گرفت.
برای تسریع در اجرای طرح و جلوگیری از هر گونه وقفه احتمالی به هر دلیل ممکن، بازدید از روند تکمیل آزادراه تبریز – سهند در اولویت نماینده عالی دولت در آذربایجان شرقی قرار گرفت و محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی و معاون هماهنگی امور عمرانی وی به فواصل معین از کیفیت اجرای طرح، بازدید و دستور رفع موانع احتمالی را در محل صادر کردند.
برآیند هم افزایی برای جمع و جور کردن طرح ۱۲ ساله آزادراه تبریز- سهند موجب شد که ۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال منتهی به دوم دی ماه ۱۳۹۹، محقق شود، ضمن اینکه هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرای آن نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تومان افزایش یافت.
حال طرح ۱۲ ساله ساخت آزادراه تبریز – سهند به عنوان عامل تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر و بار بین تبریز و شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی به نقطه پایان خود رسیده و با بهره برداری از آن در زمستان پارسال، فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر، کوتاه تر شده و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید و بالعکس نیز به یک سوم کاهش یافته است.
همان گونه که گفته شد تلاش برای تکمیل و اتمام آزادراه تبریز – سهند از این رو حایز اهمیت مضاعف بود که شهر ۱۳۰ هزار نفری سهند، سرریز جمعیت تبریز را در خود جای داده و پیش بینی می شود جمعیت آن در سال های آینده به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.
ارزش روز این پروژه مهم راه سازی ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۵۰ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است؛ عرض کلی آزادراه ۳۶ متر و عرض کلی آسفالت حدود ۳۳ متر بوده، طول دیوارسازی آن یک هزار و ۲۷۰ متر و حجم تردد روزانه آن ۳۰ هزار وسیله نقلیه است.
آزادراه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل تردد ساکنان شهر جدید سهند
محمد اسلامی، وزیر راه به همراه استاندار آذربایجان شرقی در آیین افتتاح آزادراه تبریز – سهند
آزادراه تبریز – سهند موجب تعادل بخشی قیمت مسکن در منطقه میشود
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: بهره برداری از آزادراه تبریز – سهند موجب تعادل بخشی بازار مسکن در منطقه به ویژه در کلانشهر تبریز شد.
حبیب اله طاهرخانی، افزود: این آزادراه همچنین موجب توسعه ساخت و ساز در این شهر شده و از توسعه بی رویه حاشیه نشینی در این کلانشهر جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه این آزادراه طبق برنامه ریزی مناسب تکمیل شد، اظهار داشت: از سیاستهای شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، تسهیل دسترسی شهرهای جدید به شهر مادر بوده و آزادراه تبریز- سهند نیز در این راستا در دو سال اخیر و در دولت دوازدهم در عملیات اجرایی این طرح تسریع شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: افزایش ظرفیت مسکونی شهر جدید سهند از دیگر مزیتهای این آزادراه بوده و علاوه بر ایجاد رونق ساخت و ساز در شهرستان اسکو، در حوزه توسعه گردشگری نیز روستای تاریخی کندوان را تحت پوشش قرار می دهد.
طاهرخانی، با اشاره به اینکه آزادراه تبریز – سهند از پروژههای مشارکتی راکد بوده و دارای مشکلاتی مانند عدم تامین مالی و تملک مسیر داشت، ادامه داد: با تلاش همکاران در مجموعه شرکت عمران شهر جدید سهند بعد از تملک و آزادسازی ۹ کیلومتر از اراضی این طرح در ۲ سال با حداکثر ظرفیت کار شد.
وی یادآوری کرد: از مزیتها و ویژگیهای خاص این پروژه، بعد مسافت آن بوده که زمان جابجایی مسیر ۲۰ کیلومتری از اتوبان شهید کسایی تبریز تا میدان شهید باکری شهر جدید سهند را به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد.
طاهرخانی، افزود: آزادراه تبریز-سهند با برخورداری از ۶ خط عبور و مرور و هفت پل بزرگ در کاهش تصادفات و انرژی نقش بسزایی داشته و بار ترافیکی سایر مسیرهای جایگزین را کاهش و در توسعه منطقه موثر است.
آزادراه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل تردد ساکنان شهر جدید سهند
نمایی از شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز
افتتاح آزاد راه تبریز- سهند از مطالبات دیرین مردم بود
استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: پروژه مهم آزادراه تبریز- سهند به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم، با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: این پروژه به دلیل کوهستانی بودن مسیر، با ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی، ۸ دستگاه پل و ابنیه فنی بزرگ و خاص، ۵۰ دستگاه ابنیه فنی کوچک و ۲۰۰ هزار تن آسفالتریزی تقدیم مردم بزرگوار میشود.
وی همچنین بر لزوم توجه به طرح جامع تهیه شده برای حریم آزادراه تبریز – سهند تأکید کرد و گفت: بر اساس این طرح، پهنههای مختلفی از جمله پهنه فناوری، بیوتکنولوژی و گردشگری در مسیر طراحی شده و کسی خارج از این طرح نباید ساخت و سازی در اطراف جاده انجام دهد که این موضوع شامل زمینهای دولتی و خصوصی نیز میشود.
۴۰ درصد اعتبار آزادراه تبریز – سهند آورده دولت است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی نیز گفت: آزادراه تبریز – سهند فردا با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری میرسد.
ابوالقاسم سلطانی، در گفت و گو با ایرنا افزود: این آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر بوده که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده که ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت است.
وی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یابد، اظهار داشت: ارزش روز پروژه ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۳۱ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: عرض کلی آزادراه ۳۶ متر و عرض کلی آسفالت حدود ۳۳ متر بوده، طول دیوارسازی آن یک هزار و ۲۷۰ متر و حجم تردد روزانه آن ۳۰ هزار وسیله نقلیه است.
آزادراه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل تردد ساکنان شهر جدید سهند
آزادراه تبریز – سهند برای بهرهبرداری مشکلی ندارد
مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز – اندیشه – شهر سهند نیز با بیان اینکه تمامی استانداردها در اجرای این آزادراه رعایت شده است، افزود: تمام مسایل ایمنی و حفاظتی برای بهره برداری موقت از این آزادراه انجام شده است و در چند روز آینده به بهره برداری می سد.
اسماعیل برزگر با اشاره به اینکه طول این پروژه ۲۰ کیلومتر بوده که پنج کیلومتر آن در داخل شهر جدید سهند اجرا شده است، اظهار داشت: کوهستانی بودن محل اجرای این پروژه، داشتن ابنیه های خاص و اجرای حدود ۴۸ ابنیه بالای ۶، ۸ و ۱۰ متری پل، ۹ میلیون مترمکعب احجام خاکبرداری و سه میلیون مترمکعب احجام خاکریزی موجب تاخیر در آماده سازی آن شده است.
سرمایه گذار آزادراه تبریز – سهند گفت: این پروژه از نظر زیرساخت مشکلی ندارد، فقط برخی امکانات و تجهیزات از جمله جایگاه عوارض راه، دوربین های پلیس و کنترل سرعت و ساختمان پلیس راه که برای بهره برداری از آزادراه الزام آور نیست، در آن نصب نشده است.
برزگر، با بیان اینکه مراحل اجرای قرارداد این آزادراه در مرداد سال ۹۷ از سوی این شرکت آغاز شد، ادامه داد: مدت اجرای این قرارداد ۲۱ ماه و تعهد این شرکت برای سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان بود.
وی با اشاره به اینکه با تغییر این پروژه از بزرگراه به آزادراه عرض جاده از حدود ۱۰ متر به ۳۶ متر افزایش یافته است، یادآوری کرد: به منظور آماده سازی برای بهره برداری از این پروژه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که از این میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و بقیه از سوی این شرکت هزینه شده است.
مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز – اندیشه – شهر سهند، گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای نصب تجهیزات و امکانات تکمیلی این آزادراه از جمله نصب دوربین های کنترل سرعت نیاز است.
وی با اشاره به اینکه این آزادراه در مقایسه با سایر آزادراه های اجرا شده از استاندارد بالایی برخوردار است، اظهار داشت: با بهره برداری از آن، طول مسیر تبریز – سهند ۲۰ کیلومتر و مدت زمان سفر حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کاهش می یابد.
سرمایه گذار پروژه آزادراه تبریز – سهند، کاهش مصرف بنزین و کاهش حجم ترافیک را از دیگر مزایای این پروژه اعلام کرد و گفت: این شرکت براساس تعهد خود این پروژه را برای بهره برداری در روز ۲۷ آذر آماده کرده است.
برزگر، افزود: در اجرای این آزادراه ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال داشته و بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات این شرکت و شرکت های تابعه در آن به کار گرفته شده است.
آزادراه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل تردد ساکنان شهر جدید سهند
اقدامات خوبی در ۲ سال گذشته در آزادراه تبریز – سهند انجام شد
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در ۲ سال منتهی به افتتاح آزادراه تبریز – سهند در زمستان ۱۳۹۹ اقدامات خوبی برای تکمیل طرح صورت گرفته و به عنوان نمایندگان مردم برای رفاه و آسایش بیشتر جمعیت ۱۳۰ هزار نفری شهر جدید سهند، پیگیر رفع موانع و مشکلات طرح خواهیم بود.
علیرضا منادی در اخرین بازدیدش از آزادراه تبریز – سهند افزود: عملیات ساخت این آزادراه از مجلس هشتم آغاز زده شد و به دلیل برخی مشکلات، پیشرفت کندی داشت.
وی گفت: تکمیل شدن این آزادراه از آرزوهای دیرینه مردم منطقه بود و ارتباط اهالی شهر جدید سهند، اسکو و روستاهای اطراف با تبریز را تسهیل خواهد کرد.//ایرنا