اخبار

آذربایجان‌شرقی از کریدور توسعه کشور خارج شده است

 

داود بهبودی روز پنجشنبه در جلسه هم‌اندیشی مدیران سازمان با روح الله متفکرآزاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با ارایه تحلیلی از وضع حال شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی استان و کشور ریشه در مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد.
وی با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی استان نسبت به متوسط کشوری پایین است، ترکیب مشاغل صنایع را از عوامل پایین بودن میانگین رشد اقتصادی آذربایجان شرقی برشمرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: در استان صنایع «های‌تک» کمتری وجود دارند و بیشتر صنایع قدیمی و فرسوده هستند.
بهبودی عوامل برون استانی را هم در این موضوع دخیل دانست و افزود: در گذشته بی توجهی های متعددی به استان از سوی مرکز اتفاق افتاده و از طرفی برخی عوامل محیطی همچون همسایگی با تهران برخی از استان ها را به طور طبیعی در مسیر توسعه قرار داده است.
وی یادآوری کرد: الگوی توسعه کشورمان مرکز – پیرامون بوده و همه استان های توسعه یافته به طور مستقیم و غیرمستقیم از امتیاز نزدیکی به مرکز بهره مند شده اند.
بهبودی اظهار کرد: قابلیت هایی همچون حمل و نقل، گمرک و راه های ارتباطی زمانی جزو مزیت های اقتصادی استان بود؛ ولی با تغییر شرایط و نیز تغییر شرکای تجارت خارجی کشور، این قابلیت ها از آذربایجان شرقی سلب شده است.
نمایندگان با تمام توان برای جبران عقب ماندگی استان تلاش می کنند
عضو هیات رئیسه مجلس هم با بیان اینکه نمایندگان آذربایجان شرقی با تمام توان خود برای جبران عقب ماندگی توسعه استان تلاش می کنند، خاطرنشان کرد: تمرکز نمایندگان مجلس یازدهم در سال نخست فعالیت خود بر مسایل معیشتی و اقتصادی مردم است.
روح الله متفکر آزاد با اشاره به اولویت بندی طرح ها در مجلس ، اظهار کرد: پیگیری طرح ها جزو فعالیت های روزمره نمایندگان است و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تقاضا داریم با ارایه گزارش ها و تحلیل های به هنگام نمایندگان را در پیگیری دقیق تر این طرح ها یاری کند.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس به پیگیری موضوع حاشیه نشینی در تبریز و برگزاری چندین جلسه با دکتر نوبخت در این خصوص اشاره کرد و  تقسیم کار بین نمایندگان استان را نشان از همدلی و اتحاد بین نمایندگان دانست و این موضوع را از عوامل مهم در پیشبرد اهداف توسعه ای آذربایجان شرقی برشمرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا