اخبار

آخرین جزئیات از اتصال پیام‌رسان‌های داخلی

به دنبال اعلام لزوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، برخی کاربران بر این باورند که پراکندگی و تعدد پیام‌رسان‌های بومی سبب سردرگمی آنها شده است، بر این اساس پیشنهاد شد قابلیتی تحت عنوان اینترکانکشن (اتصال پیام‌رسان‌ها) میان پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شود و طبق گفته وزیر ارتباطات قرار است این قابلیت تا پایان امسال عملیاتی شود.

دنبال اعلام لزوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، برخی کاربران بر این باورند که پراکندگی و تعدد پیام‌رسان‌های بومی سبب سردرگمی آنها شده است، بر این اساس پیشنهاد شد قابلیتی تحت عنوان اینترکانکشن (اتصال پیام‌رسان‌ها) میان پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شود و طبق گفته وزیر ارتباطات قرار است این قابلیت تا پایان امسال عملیاتی شود.

به گزارش باش خبر وبه نقل از ایسنا، درباره ویژگی‌های قابلیت #اتصال_پیام‌رسان‌های_داخلی به یکدیگر، حامد منکرسی – معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان #فناوری اطلاعات کشور – اظهار کرد: ابتدا که ایمیل به وجود آمد، کاربران عموما به یک شرکت یا محصول خاص وابسته بودند و فرستنده و گیرنده مجبور بودند که در یک #پلتفرم عضویت داشته باشند تا بتوانند پیام‌های خود را برای یکدیگر ارسال کنند.

وی با بیان اینکه همان زمان این نیاز احساس شد که نباید یک انحصار برای شرکت یا پلتفرمی ایجاد شود و کاربران مجبور به استفاده از آن شوند، افزود: به همین دلیل استانداردهایی ایجاد شد تا سرویس‌ دهندگان اصلی بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و کاربر وابسته به پلتفرم خاصی نباشند تا به طور مثال از طریق #جی‌میل به #یاهو ایمیل بفرستد و یا از یاهو به ایران دات آی آر پیامی را ارسال کند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار، با اشاره به پلتفرم‌های بانکی تصریح کرد: یک زمانی کاربر به یک بانک خاص وابسته بود و واریز کننده و گیرنده پول باید در یک بانک حساب می داشتند که با شکل گیری استانداردهای لازم اکنون به راحتی می توان پول را کارت به کارت کرد.

منکرسی با بیان اینکه این مسئله برای پیام‌رسان‌ها هم به وجود آمده است، افزود: نه تنها در ایران بلکه این موضوع در سایر کشورها هم مطرح است تا تمام وابستگی‌ها و انحصار شکسته شود و مردم با آزادی عمل با یکدیگر ارتباط بگیرند و هرکسی بر اساس سلیقه و نیازش یکی از پیام‌رسان‌ها را به عنوان پیام‌رسان اصلی انتخاب کند و بتواند تمام نیاز پیام‌رسانی و اشتراک‌گذاری محتوا را با آن برطرف کند.

وی با اشاره به ضرورت رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها، افزود: شاید این مسئله در برخی کشورها از جمله ایران به دلیل وجود پلتفرم‌های متعدد، جدی‌تر باشد و مردم انتظار دارند تا برای تسهیل ارتباطات دولت راه‌حل‌هایی ارائه دهد و بر همین اساس وزارت ارتباطات در نقش تنظیم‌گر طرحی را با همکاری پیام‌رسان‌ها و شرکت‌هایی که در این باره تجربه دارند، شروع کرد.

بیشتر بخوانید:

طرح اتصال پیام‌رسان‌های بومی تا پایان سال رونمایی می‌شود

اضافه شدن«اینترکانکشن» به پلتفرم‌های ایرانی

تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیام‌رسان‌های داخلی

معاون سازمان فناوری اطلاعات با این توصیف که سازمان فناوری اطلاعات تجربه موفقی برای ارتباط بین سازمان‌ها دارد، گفت: چند سال است که دستگاه‌های اداری برای ارایه خدمات، اطلاعات را با عبور از مرکز تبادل اطلاعات، در اختیار یکدیگر قرار می دهند که از همه این تجارب برای حل این مساله استفاده کردیم.

منکرسی درباره تجربه سایر کشورها در این زمینه گفت: قانون موسوم به دیجیتال مارکت اکت (DMA) به صراحت اعلام می‌کند که تمام پلتفرم‌هایی که قصد دارند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت کنند، باید قواعدی را رعایت کنند که یکی از آنها اتصال متقابل کاربران به یکدیگر است و حتی برنامه زمان‌بندی را برای اجرای آن مشخص کرده اند که مطابق آن در مرحله اول ارسال متن و فایل در مراحل بعدی تشکیل گروه‌ها و برقراری تماس صوتی و تصویری برنامه ریزی شده است که درحال فراهم کردن مقدمات این کار هستند.

وی درباره زمان برقراری اینترکانکشن میان پیام‌رسان‌های داخلی افزود: اتحادیه اروپا زمان‌بندی چهار ساله ای برای این کار تعیین کرده است. وزارت ارتباطات نیز زمان مشخصی دارد بطوریکه فاز اول طرح، ارسال متن و فایل است که در کمتر از شش ماه محقق شده است و فازهای بعدی تکمیل کانال و گروه است تا کاربران از پلتفرم‌های مختلف بتوانند عضو یک گروه شوند و از آنجایی که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، با توجه به بازخوردهایی که از فاز یک دریافت می‌کنیم، بر زمان‌بندی اجرای فاز دوم و نهایی برنامه‌ریزی صورت می گیرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا