جهش تولید با نگاه علمی و پشتوانه مهارتی محقق خواهد شد
جهش تولید با نگاه علمی و پشتوانه مهارتی محقق خواهد شدبه گزارش ایرنا، محمد حسین امید روز چهارشنبه در نشست خبری، افزود: توسعه گفتمان مهارت آموزی از جمله تاکیدات مقام معظم رهبری است و دانشگاه علمی و کاربردی نیز با جدیت این هدف را دنبال میکند.
وی اضافه کرد: در این راستا در سالهای اخیر چند هدف را مشخص کرده بودیم که خوشبختانه بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد اهداف این برنامه چهارساله به سرانجام رسیده است و الان در حال تدوین برنامههای جدید هستیم.
امید افزود: طی این سالها توسعه کیفی و ارتقای کیفیت آموزش علمی و کاربردی مبنی بر محیط کار در دستور دانشگاه قرار گرفته است و آمارها نشان میدهد که توجه مراکز علمی و کاربردی و روسای استانی به ارتقای کیفیت و تضمین کیفیت معطوف بوده است.
وی اضافه کرد: در نظر سنجی از دانش آموختگان، تعداد دانش آموختگانی که شغل متناسب با تحصیل خود در این دانشگاه کسب کرده اند از ۲۰ درصد در سال ۹۷ به ۴۰ درصد رسیده است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
این مسوول گفت: هدفگذاری ما این است که هر دانش آموخته این دانشگاه، شغل خود را داشته باشد و شغل وی در راستای تحصیلی باشد که انجام داده است.
وی در خصوص تثبیت وضعیت مراکز دانشگاه در سطح کشور، گفت: چهار سال پیش حتی یک مرکز علمی و کاربردی کشور دارای اساسنامه مصوب و وضعیت با ثباتی نبودند ولی امروز همه مراکز علمی و کاربری غیردولتی دارای اساسنامه شورای گسترش آموزش عالی هستند.
امید گفت: روسای مراکز علمی و کاربردی دانشگاه، چند سال پیش وضعیت بی ثباتی داشتند و تعدادی سرپرست بودند ولی امروز روسا در چهارچوب اساسنامه جدید منصوب میشوند و وضعیت باثباتی دارند.
وی در خصوص ساماندهی وضعیت مدرسان دانشگاه، افزود: در گذشته اجازه تدریس به طیف زیادی از دانش آموختگان داده شده بود و ۹۳ هزار نفر از این دانشگاه اجازه تدریس یا کد مدرسی داشتند که بیش از ۹۵ درصد آنها بدون ارزیابی و بررسی صلاحیتهای علمی و عمومی پذیرفته شده بودند.
امید گفت: امروز حتی یک مورد هم مدرسی نداریم که فرایندهای قانونی را طی نکرده باشد و تمامی مدرسهای دانشگاه ارزیابی شده و کد مدرسی دریافت کرده اند.
وی اضافه کرد: از مجموع بیش از ۹۳ هزار کد مدرسی دانشگاه، حدود ۲۵ هزار نفر موفق شدند که ادامه فعالیت با دانشگاه داشته باشند و وضعیت باثباتی در این زمینه کسب کنند.
این مسوول با بیان اینکه از سال ۹۵ به بعد نیز فرایند به کارگیری مدرسان در دانشگاه قانونی و شفاف شده است، افزود: هرسال نیازهای دانشگاه مشخص می شود و با انتشار فراخوان برای ثبت نام و جذب متقاضیان اقدام خواهد شد.
وی گفت: در سال ۹۵ در اولین دوره فراخوان جذب مدرسان دانشگاه، ۴۶ هزار نفر شرکت کردند که حدود ۶ تا هفت هزار نفر پذیرفته شدند و در سال ۹۷ و ۹۸ نیز باز فراخوان منتشر شد.
این مسوول افزود: در فراخوان سوم که بیش از ۴۰ هزار نفر ثبت نام اولیه کرده بودند به دلیل شیوع کرونا با تاخیر مواجه شد ولی تاکنون کسانی که برای همکاری با دانشگاه باقی مانده اند ۲ هزار و ۲۰۰ نفر هستند.
امید گفت: این آمار نشان میدهد که همکاری با دانشگاه به راحتی گذشته امکان پذیر نیست و افراد باید ویژگیهایی داشته باشند که در هیاتهای اجرایی و کارگروههای تخصصی به تصویب برسد.
وی افزود: این موضوع یعنی ارتقای کیفیتی که ما قول داده بودیم تحقق یافته است چون یک رکن ارتقای دانشگاه به ارتقای مدرسان، محتوای آموزشی و خود دانشجو باز میگردد و الان وضعیت مدرسان مشخص شده و همه مدرسان دانشگاه مجاز هستند.
این مسوول اضافه کرد: این مدرسان در یک رقابت سالم و براساس فضلیت و امتیازهای خود انتخاب شده اند و فراخوان چهارم جذب مدرسان دانشگاه نیز برای جذب هفت تا هشت هزار مدرس نیز در شهریورماه منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به حدود ۱۷۵ مرکز نوآوری این دانشگاه در سطح کشور، اضافه کرد: در دوسال اخیر رویداد شتاب در این مراکز برگزار شده و تعدادی ایده به قرارداد رسیده است.
این مسوول افزود: در استان قزوین نیز در کنار کارخانه عظیم نیرو محرکه یک مرکز علمی و کاربردی وجود دارد و یک مرکز نوآوری در داخل آن ایجاد شده که یک کار بزرگ است.
وی گفت: مرکز نوآوری شهرداری نیز قبلا در قزوین افتتاح شده بود که نشان دهنده ظرفیتها استان قزوین در بخشهای مختلف است و باید همه آنها را فعال کنیم.