اخبار
از ۳۵ شغلت ۵ تا را به دیگری بده!
گروه سیاسی: دبیر سابق هیأت عالی گزینش کشور با اشاره به ابوالمشاغلها، گفت: یک کسی ابوالمشاغل است و 35 شغل دارد؛ پنج شغل خود را به دیگری بده، تو داری او را میکشی. ما خیلی کارها میکنیم که یک نوع مرگ است.
حجت الاسلام ناصر نقویان در عزاداری ماه محرم در خصوص مکتب امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) مرزهای دینداری که ما درست کردیم را شکانده بود. مسیحی، سنّی و شیعه در لشکرش بود و هرکس دلباخته حقیقت بود با خودش آورده بود.
این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه طبق آیات قرآن ما دو نوع حیات داریم، تصریح کرد: یکی حیات مادی است که قرآن به آن هم احترام گذاشته و آن را هم به رسمیت شناخته و نام بسیاری از سوره های قرآن، مثل نمل، نحل، شمس، نساء و… با حیات مادی تطابق دارد و 90 درصد آنها نام مظاهری است که ما در دنیا با آنها سروکار داریم و پیامبرانی که فرستاده برای مردم همین دنیا است.
وی افزود: آن سوی حیات یک حیات معنوی است که قرآن اسم آن را «حیات طیبه» گذاشته است. فرمود دعوت پیامبر احیاگر است. مثل اینکه خداوند این زندگی را به رسمیت نمی شناسد و اصل حیات آنجا است. لذا شاید بشود حرکت سیدالشهدا(ع) را اعاده و احیای حیات معنوی دانست. جامعه ای که می رفت رو به مرگ برود و دوباره یک احیاگری باید خون های تازه ای در این رگ ها به جریان بیندازد.نقویان تأکید کرد: سیدالشهدا(ع) حرکتی انجام داد تا این جامعه رو به مرگ را زنده کند؛ و زنده کرد. یک شوک معنوی وارد کرد و اگرچه مقداری طول کشید، اشکالی هم ندارد. دوره نقاهتی گذشت تا امروز اگر از جوانمردی سخنی می شنوید، از حقگویی کلمه ای به گوشتان می خورد، از حق طلبی گروهی می بینید و از گذشت و مهربانی و ایثارگری و جمع گرم خانواده، همه ریشه در آن حرکت دارد و از آنجا سرچشمه و پرتو می گیرد.وی در خصوص شاخص ها و ویژگی های حیات معنوی گفت: خیلی افراد مرده اند و خودشان خبر ندارند؛ «بر آن نمرده به فتوای من نماز کنید». اینها گور متحرک هستند و دارند می چرخند. امیرالمؤمنین(ع) در ابتدای عهدنامه مالک می فرماید، من تو را برای چهار کار اصلی فرستاده ام.
این خطیب دینی تأکید کرد: شهر مسلمانی باید آباد باشد و برای آبادی آن هم کسی نباید آمار دهد که نسبت به زمان شاه آنقدر رشد کرده ایم. اگر شاه هم سر از گور در بیاورد می گوید ما نسبت به زمان قاچار آنقدر رشد کردیم. باید ببینیم اقتضای زمانه چیست؛ جاهای دیگر چقدر رشد کرده اند و ما همان طور پیش برویم.
دبیر سابق هیأت عالی گزینش کشور با تأکید بر اینکه دین نیامده که فقط آخرت مردم را درست کند، اظهار داشت: چون آخرت زیبا و آباد از تونل دنیای زیبا و آباد می گذرد. دنیایی که در آن دروغ نیست می تواند ماکتی از بهشت باشد. دنیایی که من مجبور شوم برای معیشتم دروغ بگویم، کلاه سر دیگری بگذارم، کار ناشایست انجام دهم، درآمد نامشروع داشته باشم، معلوم است که از این دنیای خراب آخرت خراب در می آید. چون خیلی از فرمول های آخرت فرمول های دنیا است. همچنان که آب در دنیا سرازیر می رود، آنجا هم سرازیر می رود، اینجا درخت هست و آنجا هم درخت هست.
این پژوهشگر مسائل دینی اظهار داشت: هرکس به بندگان خدا کمک می کند بداند که دارد کار خدایی می کند. همه را مثل برادر خواهر خود بدان. فرضا کارمندی که ارباب رجوع دارد، اگر همه را مثل خواهر و برادر خود بداند کارشان را چطور راه می اندازد؟ شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت مالیات سنگینی بر من وضع کرده اند. حضرت فرمود استاندار فعلی از شیعیان ما است؛ کار تو درست می شود. حضرت خطاب به آن والی نوشت «برادرت را خوشحال کن، خدا خوشحال می شود». آیا این اتفاق افتاده که ما در جامعه این جور نگاه کنیم؟ ما علی رغم مشکلاتی که داریم، خوبی هایی در این کشور داریم که باید قدر آنها را بدانیم.نقویان با تأکید بر اینکه باید اگر بخواهیم دین را به روزرسانی کنیم، گفت: اگر بخواهیم دین با جوانان امروز ارتباط برقرار کند باید آن را به روزرسانی کنیم و زبان روز برای آن پیدا کنیم. دینی که به زبان 700 سال پیش حرف بزند، معلوم است که امروز مخاطب ندارد. از دین یک چهره زیبا بسازید؛ چون همه دین سخن از زیبایی است. یکی از سال ها من یک دهه در خصوص «حُسن در قرآن» صحبت کردم. بالاترین صفتی که یک عمل باید داشته باشد تا خدا آن را قبول کند، حُسن است.
وی تأکید کرد: قرآن می گوید بچه های خود را نکشید. ولی آیا امروز فقط کشتن بچه است؟! با درست نکردن شغل چقدر شخصیت داریم می کشیم؟ یک کسی ابوالمشاغل است و 35 شغل دارد؛ پنج شغل خود را به دیگری بده، تو داری او را می کشی.ما خیلی کارها می کنیم که یک نوع مرگ است. چرا می ترسی که اگر امام جماعتی را از دست بدهم چه می شود؟ این هم ترس روزی است که ما گرفتارش هستیم. قرآن می گوید ما داریم هستی را گسترش می دهیم. تو نترس، جا گیر تو می آید و موقعیت و پست به تو می رسد و جایگاه پیدا می کنی. اگر جامعه این نگاه را پیدا کند، واقعا همان حیات معنوی را پیدا می کند.
حجت الاسلام ناصر نقویان در عزاداری ماه محرم در خصوص مکتب امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) مرزهای دینداری که ما درست کردیم را شکانده بود. مسیحی، سنّی و شیعه در لشکرش بود و هرکس دلباخته حقیقت بود با خودش آورده بود.
این پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه طبق آیات قرآن ما دو نوع حیات داریم، تصریح کرد: یکی حیات مادی است که قرآن به آن هم احترام گذاشته و آن را هم به رسمیت شناخته و نام بسیاری از سوره های قرآن، مثل نمل، نحل، شمس، نساء و… با حیات مادی تطابق دارد و 90 درصد آنها نام مظاهری است که ما در دنیا با آنها سروکار داریم و پیامبرانی که فرستاده برای مردم همین دنیا است.
وی افزود: آن سوی حیات یک حیات معنوی است که قرآن اسم آن را «حیات طیبه» گذاشته است. فرمود دعوت پیامبر احیاگر است. مثل اینکه خداوند این زندگی را به رسمیت نمی شناسد و اصل حیات آنجا است. لذا شاید بشود حرکت سیدالشهدا(ع) را اعاده و احیای حیات معنوی دانست. جامعه ای که می رفت رو به مرگ برود و دوباره یک احیاگری باید خون های تازه ای در این رگ ها به جریان بیندازد.نقویان تأکید کرد: سیدالشهدا(ع) حرکتی انجام داد تا این جامعه رو به مرگ را زنده کند؛ و زنده کرد. یک شوک معنوی وارد کرد و اگرچه مقداری طول کشید، اشکالی هم ندارد. دوره نقاهتی گذشت تا امروز اگر از جوانمردی سخنی می شنوید، از حقگویی کلمه ای به گوشتان می خورد، از حق طلبی گروهی می بینید و از گذشت و مهربانی و ایثارگری و جمع گرم خانواده، همه ریشه در آن حرکت دارد و از آنجا سرچشمه و پرتو می گیرد.وی در خصوص شاخص ها و ویژگی های حیات معنوی گفت: خیلی افراد مرده اند و خودشان خبر ندارند؛ «بر آن نمرده به فتوای من نماز کنید». اینها گور متحرک هستند و دارند می چرخند. امیرالمؤمنین(ع) در ابتدای عهدنامه مالک می فرماید، من تو را برای چهار کار اصلی فرستاده ام.
این خطیب دینی تأکید کرد: شهر مسلمانی باید آباد باشد و برای آبادی آن هم کسی نباید آمار دهد که نسبت به زمان شاه آنقدر رشد کرده ایم. اگر شاه هم سر از گور در بیاورد می گوید ما نسبت به زمان قاچار آنقدر رشد کردیم. باید ببینیم اقتضای زمانه چیست؛ جاهای دیگر چقدر رشد کرده اند و ما همان طور پیش برویم.
دبیر سابق هیأت عالی گزینش کشور با تأکید بر اینکه دین نیامده که فقط آخرت مردم را درست کند، اظهار داشت: چون آخرت زیبا و آباد از تونل دنیای زیبا و آباد می گذرد. دنیایی که در آن دروغ نیست می تواند ماکتی از بهشت باشد. دنیایی که من مجبور شوم برای معیشتم دروغ بگویم، کلاه سر دیگری بگذارم، کار ناشایست انجام دهم، درآمد نامشروع داشته باشم، معلوم است که از این دنیای خراب آخرت خراب در می آید. چون خیلی از فرمول های آخرت فرمول های دنیا است. همچنان که آب در دنیا سرازیر می رود، آنجا هم سرازیر می رود، اینجا درخت هست و آنجا هم درخت هست.
این پژوهشگر مسائل دینی اظهار داشت: هرکس به بندگان خدا کمک می کند بداند که دارد کار خدایی می کند. همه را مثل برادر خواهر خود بدان. فرضا کارمندی که ارباب رجوع دارد، اگر همه را مثل خواهر و برادر خود بداند کارشان را چطور راه می اندازد؟ شخصی نزد امام صادق(ع) آمد و گفت مالیات سنگینی بر من وضع کرده اند. حضرت فرمود استاندار فعلی از شیعیان ما است؛ کار تو درست می شود. حضرت خطاب به آن والی نوشت «برادرت را خوشحال کن، خدا خوشحال می شود». آیا این اتفاق افتاده که ما در جامعه این جور نگاه کنیم؟ ما علی رغم مشکلاتی که داریم، خوبی هایی در این کشور داریم که باید قدر آنها را بدانیم.نقویان با تأکید بر اینکه باید اگر بخواهیم دین را به روزرسانی کنیم، گفت: اگر بخواهیم دین با جوانان امروز ارتباط برقرار کند باید آن را به روزرسانی کنیم و زبان روز برای آن پیدا کنیم. دینی که به زبان 700 سال پیش حرف بزند، معلوم است که امروز مخاطب ندارد. از دین یک چهره زیبا بسازید؛ چون همه دین سخن از زیبایی است. یکی از سال ها من یک دهه در خصوص «حُسن در قرآن» صحبت کردم. بالاترین صفتی که یک عمل باید داشته باشد تا خدا آن را قبول کند، حُسن است.
وی تأکید کرد: قرآن می گوید بچه های خود را نکشید. ولی آیا امروز فقط کشتن بچه است؟! با درست نکردن شغل چقدر شخصیت داریم می کشیم؟ یک کسی ابوالمشاغل است و 35 شغل دارد؛ پنج شغل خود را به دیگری بده، تو داری او را می کشی.ما خیلی کارها می کنیم که یک نوع مرگ است. چرا می ترسی که اگر امام جماعتی را از دست بدهم چه می شود؟ این هم ترس روزی است که ما گرفتارش هستیم. قرآن می گوید ما داریم هستی را گسترش می دهیم. تو نترس، جا گیر تو می آید و موقعیت و پست به تو می رسد و جایگاه پیدا می کنی. اگر جامعه این نگاه را پیدا کند، واقعا همان حیات معنوی را پیدا می کند.